[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 41، شماره 1 - ( 4-1404 ) ::
جلد 41 شماره 1 صفحات 140-121 برگشت به فهرست نسخه ها
سنتزپژوهی مؤلفه های پیش بینی کننده مشکلات یادگیری در دوره پیش دبستانی: داده های مفهومی با رویکرد پاسخ به مداخله
ساجد یعقوب نژاد
چکیده:   (40 مشاهده)
رویکرد سنتی «شکاف میان هوشبهر و پیشرفت تحصیلی» در شناسایی مشکلات یادگیری، به دلیل پیامدهای منفی روان­‌شناختی، با انتقادهای فراوانی روبه­‌رو شده است. در واکنش به این چالش، بسیاری از نظامهای آموزشی به‌­بهره‌گیری از الگوی «پاسخ به مداخله» روی آورده‌اند که بر مداخله زودهنگام، تشخیص پیش‌دستانه و طراحی برنامه‌های آموزشی هدفمند تأکید دارد. این رویکرد با استفاده از داده‌های شناختی دوران پیش‌دبستان، امکان پیش‌بینی مشکلات یادگیری را فراهم می‌سازد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‌های شناختی پیش‌بینی‌کننده مشکلات یادگیری در دوره پیش‌دبستان انجام شده است. روش این پژوهش سنتزپژوهی یا فراترکیب کیفی بود که در سه مرحله تعیین سؤال پژوهش، شناسایی و نقد نظام‌مند مطالعات و تحلیل عمیق یافته‌ها انجام شده است. پس از جستجوی گسترده در پایگاههای علمی و غربالگری 48 پژوهش منتشرشده بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲، تعداد ۱۳ مطالعه مرتبط انتخاب و با روش تحلیل مضمون بررسی شدند. نتایج تحلیلها به استخراج شش مؤلفه کلیدی شامل پردازش دیداری، پردازش شنیداری، آگاهی واج‌شناختی، حافظه فعال دیداری-فضایی، کارکردهای اجرایی و مهارتهای حرکتی ظریف منجر شد که در پیش‌بینی و پیشگیری از مشکلات یادگیری نقشی اساسی دارند. بهره‌گیری از این مؤلفه‌ها در طراحی برنامه‌های غربالگری، آموزشی و توان‌بخشی در دوره پیش از دبستان می‌تواند از بروز یا تشدید اختلالات یادگیری در دوران دبستان جلوگیری کند. این یافته‌ها بر اهمیت شناسایی زودهنگام، مداخله هدفمند و اصلاح رویکردهای تشخیصی موجود در حوزه اختلال یادگیری تأکید دارند و می‌توانند مبنایی برای تدوین سیاستهای آموزشی و حمایتی پیشگیرانه و مؤثر در دوره پیش‌دبستان باشند.
واژه‌های کلیدی: رویکرد پاسخ به مداخله، مشکلات یادگیری، مؤلفه های شناختی
متن کامل [PDF 544 kb]   (39 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/27 | پذیرش: 1402/2/25 | انتشار: 1404/4/5
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yaghoubnejaad S. Pre-School Predictors of Learning Difficulties during the School Years. QJOE 2025; 41 (1) :121-140
URL: http://qjoe.ir/article-1-3936-fa.html

یعقوب نژاد ساجد. سنتزپژوهی مؤلفه های پیش بینی کننده مشکلات یادگیری در دوره پیش دبستانی: داده های مفهومی با رویکرد پاسخ به مداخله. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (1) :121-140

URL: http://qjoe.ir/article-1-3936-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 41، شماره 1 - ( 4-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4713