این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است که از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوۀ اجرا کمّی است. این پژوهش در میان 375 نفر از معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران که با روش نمونهگیری ترکیبی(طبقه ای و خوشه ای چند مرحله ای) انتخاب شده اند و ده نفر از صاحبنظران که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردیده اند، به اجرا درآمده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته بهره گرفته شده است که روایی صوری آن از طریق اجرای آزمایشی و روایی محتوایی آن بر اساس قضاوت خبرگان و اشتراکات شاخصها(بیش از 0/5) حاصل شده است. پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ (0/85) محاسبه شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش توصیفی از درصد، میانگین و انحراف معیار و برای نرمال بودن دادهها از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و در بخش استنباطی از آزمون تی زوجی و تک نمونه ای استفاده شده است. برای تعیین سازوکارهای تقویت مدیریت آموزشگاهی مبتنی بر رهبری معنوی نیز از تکنیک دلفی و کدگذاری باز بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که مدیریت مدارس ابتدایی بر اساس مولفۀ ایمان در شش شاخص در وضعیت مطلوب و در 13 شاخص در وضعیت نامطلوب است. در مولفۀ تعهد سازمانی سه شاخص در وضعیت مطلوب و هفت شاخص در وضعیت نامطلوب است. در مولفۀ معناداری دو شاخص در وضعیت مطلوب و چهار شاخص در وضعیت نامطلوب است و در کل، میان وضعیت موجود و مطلوب تفاوت معنادار وجود دارد که سازوکارهایی مناسب برای ارتقای رهبری معنوی در این مدارس تعیین شده اند.
Amjadiyaan K, Taghipoor Zahir, Ph.D. A, Zamaanimoghadam, Ph.D. A. Spiritually-Based Leadership in Tehran’s Elementary Schools. QJOE 2021; 36 (4) :127-148 URL: http://qjoe.ir/article-1-2713-fa.html
امجدیان کیومرث، تقی پور ظهیر علی، زمانی مقدم افسانه. تحلیل وضعیت مدیریت آموزشگاهی مبتنی بر رهبری معنوی در مدارس ابتدایی شهر تهران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1399; 36 (4) :127-148