با توجه به اینکه در سند برنامه درسی ملی بر نقش مدلسازی در برنامه درسی ریاضی تأکید شده است، میزان استفاده از مسائل زمینهمدار و توجه به رویکرد مدلسازی در تألیف کتابهای درسی جدید، از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از مطالعه حاضر، تحلیل محتوای کتاب ریاضی پایه دهم شاخه نظری است. تحلیل محتوا بر اساس میزان استفاده از انواع مسائل زمینهمدار، بهویژه مسائل مدلسازی انجام شده است. جامعه آماری، کتاب درسی ریاضی پایه دهم رشتههای علوم تجربی و ریاضی و فیزیک و نمونه برابر جامعه آماری انتخاب شده است. بهمنظور اعتباریابی و روایی تحلیل از نظرات اساتید آموزش ریاضی و دبیران مجرب بهرهگیری شده است. برای بررسی سؤالات کتاب چارچوبی در حوزه انواع مسائل زمینهمدار مورد استفاده قرار گرفته است. با استفاده از این چارچوب، سؤالهای کتاب، در پنچ مقوله «بدون زمینه»، «زمینهمدار غیرمعقول»، «با زمینه جداشدنی»، «کاربرد استاندارد» و «مدلسازی» طبقهبندی شده اند. طبق نتایج، 26 درصد از سؤالات زمینهمدارند و در میان آنها تعداد مسائل کاربرد استاندارد، بیش از مسألههایی با زمینه جداشدنی اند و در کمتر از یک درصد از سؤالات به مقوله مدلسازی پرداخته شده است. همچنین نتایج این مطالعه نشان داده که تقریباً نیمی از مثالهای حل شده کتاب، زمینهمدار بوده و هیچ مسأله غیرمعقولی یافت نشده است. استفاده از نتایج چنین تحقیقاتی، اگر بتواند برنامه درسی و در پی آن محتوای کتابهای درسی را متأثر سازد، انگیزه و علاقه دانشآموزان را افزایش خواهد داد.
Yaaftiyaan, Ph.D. N, Ahmadi S. The Extent of Using Real Problems and Emphasizing Modelling in the 10th Grade Math Textbook. QJOE 2020; 36 (3) :139-164 URL: http://qjoe.ir/article-1-2559-fa.html
یافتیان نرگس، احمدی ساناز. تحلیل محتوای کتاب ریاضی پایه دهم براساس میزان استفاده از مسائل زمینهمدار با تأکید بر مدلسازی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1399; 36 (3) :139-164