هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر کلاسدرس معکوس در خودکارآمدی رایانه و ادراک از کلاسدرس دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شاخه فنی و حرفهای بود. در این پژوهش که طرح آن از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است، از میان همۀ دانشآموزان پسر پایه دهم دوره متوسطه دوم شاخه فنی و حرفهای، رشته شبکه و نرمافزار شهرستان بابل، در سال تحصیلی 97-1396، با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، 40 نفر انتخاب شدند. پس از تعیین معیارهای ورود، سطح خودکارآمدیرایانه و ادارک از کلاسدرس دانشآموزان دو گروه با بهکارگیری پرسشنامه خودکارآمدی رایانه مورفی، کوور و اوون (1989) و پرسشنامه در این کلاس چه میگذرد (WIHIC) فراسر، فیشر و مکروبی (1996) بهعنوان نمرات پیشآزمون، اندازهگیری شد. به دانشآموزان گروه آزمایش (19 = n)، با استفاده از روش کلاسدرس معکوس، کتاب «نصب و راهاندازی سیستمهای رایانهای» به مدت 64 ساعت (8 جلسه 8 ساعته) و طی یک نیمسال تحصیلی، آموزش داده شد. دانشآموزان گروه کنترل (21 = n) با استفاده از روش مرسوم (سنتی)، آموزش دریافت کردند. پس از اجرای مداخلات، مجدداً سطح خودکارآمدی رایانه و ادارک از کلاسدرس دانشآموزان به عنوان نمرات پسآزمون، اندازهگیری و ثبت شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که کلاسدرس معکوس به طورمعناداری سبب افزایش خودکارآمدی رایانه و ادراک مثبت دانشآموزان از کلاسدرس میشود. در نهایت، چگونگی تأثیر کلاسدرس معکوس بر خودکارآمدی رایانه و ادراک از کلاس درس، به بحث گذاشته شد.
Ghaasemtabaar, Ph.D. S A, Taghipoor, Ph.D. K, Mahdavinasab, Ph.D. Y. Flipped Classroom Affecting Computer Self-Efficacy and Classroom Perception among High School Students . QJOE 2020; 36 (3) :91-112 URL: http://qjoe.ir/article-1-2557-fa.html
قاسم تبار سید عبدالله، تقی پور کیومرث، مهدوی نسب یوسف. اثربخشی کلاس درس معکوس در خودکارآمدی رایانه و ادراک از کلاس درس دانش آموزان مقطع متوسطه دوم. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1399; 36 (3) :91-112