[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 31، شماره 4 - ( 12-1394 ) ::
جلد 31 شماره 4 صفحات 30-9 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین اصول تربیت شهروندی مبتنی بر فلسفه هانا آرنت
محمد خضری اقدم ، سید مهدی سجادی ، عباس منوچهری ، علیرضا صادق‌زاده
چکیده:   (6331 مشاهده)

مقاله حاضر با هدف تبیین اصول تربیت شهروندی مبتنی برفلسفه هانا آرنت تدوین‌ شده است. برای دستیابی به این هدف،از روشهای تحلیل منطقی فرارونده، تحلیل مفهومی و است نتاج عملی استفاده‌ شده است. یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که بنیاده ای فلسفه آرنت بر تلفیقی هوشمندانه از نحله‌های نئو ارسطویی و اگزیستانسیالیسم جهت فهم و نقد پدیدارهای زندگی استوار است. شهروندی آرنتی نیز بر انگاره‌هایی نظری‌ چون وجود بستر عمومی، هویت جمعی و عاملیت انسانی ابتنا داشته که ضمن وجود ارتباط متقابل میان عناصر شهروندی، اخلاق شهروندی هم اهمیت خاصی یافته است‌ به‌گونه‌ای که این عنصر درکنار عناصری چون حق و وظیفه، نقش قابل‌ توجهی را در قوام و دوام این رویکرد از شهروندی ایفا می‌نماید. افزون بر این، براساس مبانی شهروندی آرنتی به‌ مثابه ویژگیهای مقوم این‌ گونه از شهروندی، اصولی چون خود انگیختگی، انکشاف، بسط اندیشه، ناهمسانی، تصدیق و دگرپذیری، تمرکززدایی، تعامل پایدار و فرآیند- مداری برای تربیت شهروندی آرنتی استنتاج شده است. استنتاج این اصول نشانگر وجود ارتباطی تنگاتنگ میان تربیت شهروندی و مبانی آن با فلسفه هانا آرنت است؛ فلسفه‌ای که آرنت از طریق آندرپی صورت‌بندی و احیا مفهومی اصیل از شهروندی بوده است که همچون رویکردی متفاوت و با اهمیت در میان گفتارهای شهروندی خود را باز می‌نمایاند. اهمیت چنین دیدگاهی درباره شهروندی، انجام پژوهش های دیگری را برای بررسی های مقایسه‌ای میان این رویکرد با دیگر رویکردهای تربیت شهروندی و نیز پژوهشهایی را به‌ منظور به‌ کارگیری این اصول در عرصه‌هایی چون برنامه درسی، مدیریت آموزشی و تدریس تربیت شهروندی مبتنی بر اندیشه آرنت ایجاب می‌نماید.

واژه‌های کلیدی: هانا آرنت، شهروندی، حقوق شهروندی، اخلاق شهروندی، تربیت شهروندی
متن کامل [PDF 434 kb]   (2340 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/10/6 | پذیرش: 1394/5/18 | انتشار: 1394/12/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khezri Aghdam M, Sajjaadi, Ph.D. S, Manoochehri, Ph.D. A, Saadeghzaadeh Ghamsari, Ph.D. A. Principles of Citizenship Education Based on Hannah Arendt’s Philosophy. QJOE 2016; 31 (4) :9-30
URL: http://qjoe.ir/article-1-154-fa.html

خضری اقدم محمد، سجادی سید مهدی، منوچهری عباس، صادق‌زاده علیرضا. تبیین اصول تربیت شهروندی مبتنی بر فلسفه هانا آرنت. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1394; 31 (4) :9-30

URL: http://qjoe.ir/article-1-154-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 31، شماره 4 - ( 12-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710