[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 32، شماره 3 - ( 9-1395 ) ::
جلد 32 شماره 3 صفحات 33-55 برگشت به فهرست نسخه ها
توصیف و تحلیل نظرات معلمان زن دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران از نقش های تربیتی خود و میزان هم پوشانی آن با انتظارات برنامه درسی ملی
علی ضیایی مهر، محسن حلاجی
چکیده:   (3227 مشاهده)

هدف این پژوهش، توصیف و تحلیل نظرات معلمان از آگاهی های مرتبط با نقشهای تربیتی خود و میزان همپوشانی آن با انتظارات برنامه درسی ملی بوده است. با بهره­ گیری از روش های پدیدارشناختی و زمینه‌یابی از نوع توصیفی­ تحلیلی، نخست پرسشنامه محقق ­ساخته با یک سؤال باز میان 80 نفر از آنها به شکل تصادفی توزیع و گرد‌آوری شد. سپس با استخراج برداشتها و تعابیر ارائه شده، پرسشنامه نظرسنجی نهایی نقشهای تربیتی معلمان، تولید و میان 239 نفر از دبیران زن دوره دوم متوسطه شهر تهران با نمونه­ گیری تصادفی خوشه ای اجرا شد. نتایج چرخش تحلیل عاملی در نرم افزار لیزرل نشان می­دهد که از دیدگاه دبیران این خرده نقشها می­تواند به ترتیب در چهار گروه نقشهای ارتباطی و خلاقانه، آموزشی و اجرایی،  انگیزشی و هدایتگرانه دسته بندی شود. میزان آگاهی معلمان با میانگین تجربی کل با عدد 55/1 کمتر از میانگین نظری (3) به ­دست آمده است که نشان­ دهنده آگاهی کمتر از حد متوسط معلمان نسبت به نقش های تربیتی خود است. مقایسه خرده نقش های تربیتی سند برنامه درسی ملی با خرده نقش های تربیتی ارائه شده از سوی معلمان، نشان می­دهد که معلمان دربارۀ خرده نقشهای تربیتی و خلاقانه آگاهی و شناخت کافی ندارند، اما دربارۀ سایر نقشها از آگاهی کافی برخوردارند. از این رو، همپوشانی بالایی میان نقشهای تربیتی برگرفته از سند برنامه درسی ملی و نظرات معلمان مشاهده می­شود.

واژه‌های کلیدی: نقش تربیتی، معلمان/دبیران، دوره دوم متوسطه، برنامه درسی ملی، مبانی نظری تحول
متن کامل [PDF 479 kb]   (1435 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/12/19 | پذیرش: 1394/10/28 | انتشار: 1395/9/23
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ziyaa’ee Mehr, Ph.D. A, Hallaaji, Ph.D. M. Female High School Teachers’ Opinion on Their Educational Role and the Extent to Which They Match the Expectations of the National Curriculum. QJOE. 2016; 32 (3) :33-55
URL: http://qjoe.ir/article-1-131-fa.html

ضیایی مهر علی، حلاجی محسن. توصیف و تحلیل نظرات معلمان زن دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران از نقش های تربیتی خود و میزان هم پوشانی آن با انتظارات برنامه درسی ملی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1395; 32 (3) :33-55

URL: http://qjoe.ir/article-1-131-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 32، شماره 3 - ( 9-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4341