[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 37، شماره 4 - ( 12-1400 ) ::
جلد 37 شماره 4 صفحات 98-73 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی برنامه درسی قرآن دوره اول ابتدایی در سطح برنامه کسب شده
معصومه نجفی پازکی
چکیده:   (1713 مشاهده)
 هدف از پژوهش حاضر ارزشیابی برنامه درسی قرآن دوره اول ابتدایی در سطح برنامه کسب‌­شده (اهداف مهارتی شامل روخوانی و روان‌خوانی قرآن) است که با سنجش میزان تحقق‌­پذیری اهداف برنامه، اثربخشی آن در پایه­‌های اول، دوم و سوم ابتدایی تعیین می‌شود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان کل کشور است که با توجه به وسعت جامعه آماری، نمونه‌گیری به‌ صورت خوشه‌ای هدفمند انجام شد و 738 دانش‌آموز از چهار استان تهران (مرکز و برخوردار)، خراسان رضوی (نیمه‌­برخوردار)، هرمزگان (کم‌برخوردار) و آذربایجان­ غربی (از مناطق دوزبانه) انتخاب شدند. ابزار پژوهش آزمون عملکردی روخوانی (بخش‌خوانی) و روان‌خوانی بود که روایی محتوایی آن طی چند مرحله با استفاده از کارشناسان آموزش قرآن و اجرای پایلوت در گروه نمونه مورد توجه قرار گرفت و اعتبار آنها تأیید شد. یافته‌ها نشان دادند که میانگین بخش‌خوانی کلمات در پایه اول 11/87، پایه دوم 12/62 و در پایه سوم 15/03 است.‌ این نتیجه نشان می‌دهد که برنامه درسی قرآن در هدف بخش‌خوانی کلمات قرآنی در پایان دوره اول ابتدایی موفقیت نسبی داشته است، اما هدف روان‌خوانی نتایج خوبی ندارد و میانگین روان­خوانی در پایه اول 3/06، پایه دوم 5/15 و در پایه سوم 9/96 است. به بیان دیگر این برنامه نتوانسته است تا پایان دوره اول ابتدایی دانش‌آموزان را به مهارت روان‌خوانی برساند. اگر در دوره اول ابتدایی بخش‌خوانی را روشی برای رساندن دانش‌آموز به روان‌خوانی بدانیم و انتظار برود در پایان دوره این هدف محقق شود، با توجه به یافته‌های پژوهش، می‌توان نتیجه گرفت که برنامه درسی قرآن در کسب مهارت روان‌خوانی در دوره اول ابتدایی موفق نبوده است.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی برنامه درسی قرآن، دوره اول ابتدایی، برنامه درسی کسب شده، روخوانی، روان‌خوانی
متن کامل [PDF 1215 kb]   (617 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/17 | پذیرش: 1400/1/25 | انتشار: 1400/12/9
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi Paazoki, Ph.D. M. Evaluation of Obtained Curriculum in Primary Schools’ Quran Course. QJOE 2022; 37 (4) :73-98
URL: http://qjoe.ir/article-1-2232-fa.html

نجفی پازکی معصومه. ارزشیابی برنامه درسی قرآن دوره اول ابتدایی در سطح برنامه کسب شده. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1400; 37 (4) :73-98

URL: http://qjoe.ir/article-1-2232-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 37، شماره 4 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645