مطالعه تجارب ژرفنگری معلمان متخصص دورۀ ابتدایی و ارائه الگویی برای توسعه آن در دانشجو- معلمان
|
شاهرخ محمدی، محمود مهرمحمدی، مجید علی عسگری، مصطفی قادری |
|
|
چکیده: (782 مشاهده) |
هدف مقاله حاضر مطالعه تجارب ژرفنگری معلمان متخصص دورۀ ابتدایی و ارائه الگویی برای توسعه آن در دانشجو- معلمان است. پژوهش حاضر از نظر روش، کیفی با رویکرد روایتپژوهی است. جامعه پژوهش شامل معلمان دورۀ ابتدایی، روش انتخاب مشارکتکنندگان نمونهگیری گلولهبرفی و ابزار گردآوری و تحلیل دادهها به ترتیب مصاحبه نیمهساختاریافته و روش تحلیل مضمون است. یافتههای پژوهش نشان دادند که الگوی روایتپژوهی مبتنی بر کاربست سه گام اصلی "مهارت فهم "، "اصول فهم" و "مضامین تربیتی" است. بر این اساس، مشاهده انفعالی- تأملی، خلاقیت، مدارا، پرسشگری و سکوت مهمترین مهارتهاییاند که معلمان متخصص در تعامل با رخدادهای زندگی حرفهای مورد استفاده قرار میدهند. بنیان فکری این مهارتها مبتنی بر کاربست اصولی همچون وجه بیهمتای انسان، محبت، ژرفاندیشی و مواجهه زیباشناسانه با هر تجربه زیسته است. تحققپذیری این گام، زمینهای مناسب برای نگاه ژرفنگرانه معلم متخصص در حوزههای شناخت، یادگیری، تدریس، ارزشیابی و رهبری آموزشی فراهم میسازد. دانشجو- معلمان میتوانند با بهرهگیری از الگوی پیشنهادی، بینشی ژرفتر از تجارب معلمان متخصص کسب کنند و آن را در زندگی حرفهای خویش بهکار بندند. |
|
واژههای کلیدی: ژرفنگری، تجربه زیسته، روایت، معلم متخصص، دانشجو- معلم، دوره ابتدایی |
|
متن کامل [PDF 444 kb]
(199 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/2/17 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1401/6/8
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|