[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 38، شماره 2 - ( 6-1401 ) ::
جلد 38 شماره 2 صفحات 88-69 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه تجارب ژرف‌نگری معلمان متخصص دورۀ ابتدایی و ارائه الگویی برای توسعه آن در دانشجو- معلمان
شاهرخ محمدی ، محمود مهرمحمدی ، مجید علی عسگری ، مصطفی قادری
چکیده:   (1675 مشاهده)
هدف مقاله حاضر مطالعه تجارب ژرف‌نگری معلمان متخصص دورۀ ابتدایی و ارائه الگویی برای توسعه آن در دانشجو- معلمان است. پژوهش حاضر از نظر روش، کیفی با رویکرد روایت­‌پژوهی است. جامعه پژوهش شامل معلمان دورۀ ابتدایی، روش انتخاب مشارکت­‌کنندگان نمونه‌­گیری گلوله‌برفی و ابزار گردآوری و تحلیل داده­‌ها به ترتیب مصاحبه نیمه­‌ساختاریافته و روش تحلیل مضمون است. یافته­‌های پژوهش نشان دادند که الگوی روایت­‌پژوهی مبتنی بر کاربست سه گام اصلی "مهارت فهم "، "اصول فهم" و "مضامین تربیتی" است. بر این اساس، مشاهده انفعالی- تأملی، خلاقیت، مدارا، پرسشگری و سکوت مهم­‌ترین مهارتهایی­‌اند که معلمان متخصص در تعامل با رخدادهای زندگی حرفه­‌ای مورد استفاده قرار می­‌دهند. بنیان فکری این مهارتها مبتنی بر کاربست اصولی همچون وجه بی‌همتای انسان، محبت، ژرف­‌اندیشی و مواجهه زیباشناسانه با هر تجربه زیسته است. تحقق‌­پذیری این گام­، زمینه‌­ای مناسب برای نگاه ژرف‌­نگرانه معلم متخصص در حوزه‌­های شناخت، یادگیری، تدریس، ارزشیابی و رهبری آموزشی فراهم می­‌سازد. دانشجو- معلمان می‌­توانند با بهره­‌گیری از الگوی پیشنهادی، بینشی ژرف­‌تر از تجارب معلمان متخصص کسب کنند و آن را در زندگی حرفه­‌ای خویش به­‌کار بندند.
واژه‌های کلیدی: ژرف‌نگری، تجربه زیسته، روایت، معلم متخصص، دانشجو- معلم، دوره ابتدایی
متن کامل [PDF 444 kb]   (383 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/17 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1401/6/8
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi S, Mehrmohammadi M, Aliasgari M, Ghaderi M. A Study on Expert Primary School Teachers’ Deep Insight and a Model to Develop that in Student Teachers. QJOE 2022; 38 (2) :69-88
URL: http://qjoe.ir/article-1-2187-fa.html

محمدی شاهرخ، مهرمحمدی محمود، علی عسگری مجید، قادری مصطفی. مطالعه تجارب ژرف‌نگری معلمان متخصص دورۀ ابتدایی و ارائه الگویی برای توسعه آن در دانشجو- معلمان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1401; 38 (2) :69-88

URL: http://qjoe.ir/article-1-2187-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 38، شماره 2 - ( 6-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645