هدف مقاله حاضر مطالعه تجارب ژرفنگری معلمان متخصص دورۀ ابتدایی و ارائه الگویی برای توسعه آن در دانشجو- معلمان است. پژوهش حاضر از نظر روش، کیفی با رویکرد روایتپژوهی است. جامعه پژوهش شامل معلمان دورۀ ابتدایی، روش انتخاب مشارکتکنندگان نمونهگیری گلولهبرفی و ابزار گردآوری و تحلیل دادهها به ترتیب مصاحبه نیمهساختاریافته و روش تحلیل مضمون است. یافتههای پژوهش نشان دادند که الگوی روایتپژوهی مبتنی بر کاربست سه گام اصلی "مهارت فهم "، "اصول فهم" و "مضامین تربیتی" است. بر این اساس، مشاهده انفعالی- تأملی، خلاقیت، مدارا، پرسشگری و سکوت مهمترین مهارتهاییاند که معلمان متخصص در تعامل با رخدادهای زندگی حرفهای مورد استفاده قرار میدهند. بنیان فکری این مهارتها مبتنی بر کاربست اصولی همچون وجه بیهمتای انسان، محبت، ژرفاندیشی و مواجهه زیباشناسانه با هر تجربه زیسته است. تحققپذیری این گام، زمینهای مناسب برای نگاه ژرفنگرانه معلم متخصص در حوزههای شناخت، یادگیری، تدریس، ارزشیابی و رهبری آموزشی فراهم میسازد. دانشجو- معلمان میتوانند با بهرهگیری از الگوی پیشنهادی، بینشی ژرفتر از تجارب معلمان متخصص کسب کنند و آن را در زندگی حرفهای خویش بهکار بندند.
Mohammadi S, Mehrmohammadi M, Aliasgari M, Ghaderi M. A Study on Expert Primary School Teachers’ Deep Insight and a Model to Develop that in Student Teachers. QJOE 2022; 38 (2) :69-88 URL: http://qjoe.ir/article-1-2187-fa.html
محمدی شاهرخ، مهرمحمدی محمود، علی عسگری مجید، قادری مصطفی. مطالعه تجارب ژرفنگری معلمان متخصص دورۀ ابتدایی و ارائه الگویی برای توسعه آن در دانشجو- معلمان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1401; 38 (2) :69-88