نقش واسطه ای تنظیم شناختی هیجان در رابطه میان خودشفقت ورزی با استرس شغلی در معلمان
|
سلمان زارعی |
|
|
چکیده: (512 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای تنظیم شناختی هیجان در رابطه میان خودشفقتورزی با استرس شغلی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، معلمان مشغول به تدریس مقطع راهنمایی آموزشوپرورش منطقه 12 شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند. از میان آنان 328 معلم به روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه موردمطالعه انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه استرس شغلی (رایس،1992)، مقیاس خودشفقتورزی (نف،2003) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2001) گردآوری و با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، مدلیابی معادلات ساختاری و آزمون بوت استرپ تحلیل شدند. نتایج نشان داد که اثر مستقیم خودشفقتورزی بر استرس شغلی منفی و معنادار است. به این معنا که با افزایش شایستگی خودشفقتورزی سطح استرس شغلی معلمان کاهش مییابد. همچنین، نتایج نشان داد که نقش واسطهای تنظیم شناختی هیجان سازگار و نقش واسطهای تنظیم شناختی هیجان ناسازگار در رابطه میان خودشفقتورزی با استرس شغلی معنادار است، به این معنی که خودشفقتورزی میتواند در شرایط استرسزا از طریق کمک به تنظیم هیجانهای مثبت و پذیرش منطقی هیجانهای منفی سبب کاهش استرس شغلی شود.
|
|
واژههای کلیدی: خودشفقت ورزی، استرس شغلی، تنظیم شناختی هیجان |
|
متن کامل [PDF 626 kb]
(354 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/11/3 | پذیرش: 1400/6/20 | انتشار: 1403/3/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|