اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر پرخاشگری و مؤلفههای عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه
|
شیرین فانی، سید داود حسینی نسب، امیر پناه علی |
|
|
چکیده: (404 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر پرخاشگری و مؤلفههای عملکرد تحصیلی فام و تیلور(خودکارآمدی، تأثیرات هیجانی، برنامهریزی، انگیزش و فقدان کنترل پیامد) دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه بوده است. با بهرهگیری از روش نمونهگیری در دسترس، تعداد ۲۰۰ دانش آموز انتخاب شدند. با پیشآزمون پرسشنامه پرخاشگری باس و پری(۱۹۹۲) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور(۱۹۹۹) و بر اساس آزمون غربالگری ۳۰ نفر از دانش آموزانی که دارای بالاترین نمره پرخاشگری و عملکرد تحصیلی ضعیفی بودند به عنوان نمونه انتخاب شدند، سپس به روش تصادفی در دو گروه، یک گروه آزمایش (۱۵ دانش آموز) و یک گروه کنترل (۱۵ دانش آموز) جایگزین شدند و بسته آموزش تنظیم هیجان گراس فقط برای گروه آزمایش اجرا شد. سپس پسآزمون پرسشنامه پرخاشگری و عملکرد تحصیلی از هر دو گروه گرفته شد. دادهها به روش تحلیل کوواریانس یک راهه و کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که مداخله آموزشی راهبردهای تنظیم هیجان احتمالاً سبب کاهش میانگین پرخاشگری و مؤلفههای آن در گروه آزمایشی شد و در گروه آزمایش میانگین مؤلفههای عملکرد تحصیلی (خودکارآمدی، برنامهریزی و انگیزش) نیز افزایش و در مقابل میانگین تأثیرات هیجانی و فقدان کنترل پیامد کاهش یافت. این تغییرات در سطح 0/001 > p معنادار بودند. مطالعه حاضر در حالت کلی نشان داد که برنامه آموزشی راهبردهای تنظیم هیجان بر بهبود هیجانات دانش آموزان از جمله پرخاشگری و نیز عملکرد تحصیلی آنها احتمالاً مؤثر است. |
|
واژههای کلیدی: عملکرد تحصیلی، پرخاشگری، راهبردهای تنظیم هیجان |
|
متن کامل [PDF 577 kb]
(278 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/6/9 | پذیرش: 1399/2/27 | انتشار: 1400/9/16
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|