[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 37، شماره 4 - ( 12-1400 ) ::
جلد 37 شماره 4 صفحات 136-119 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر فرسودگی تحصیلی دانش آموزان پسر
سعیده حسین پور، باقر سرداری
چکیده:   (571 مشاهده)
 این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر فرسودگی تحصیلی دانش آموزان پسر انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای نیمه‌­آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون- پس­‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر ماکو در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد 446 نفر بود. نمونه آماری پژوهش شامل 40 نفر از دانش آموزانی بود که با روش نمونه­گیری هدفمند و با توجه به ملاکهای ورود و خروج انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در این مطالعه، شرکت­‌کنندگان هر دو گروه در مراحل پیش‌­آزمون و پس‌­آزمون پرسشنامه فرسودگی تحصیلی (ABS) را تکمیل کردند، سپس شرکت‌­کنندگان گروه آزمایش تحت آموزشهای مربوط به یادگیری خودگردان، طی 15 جلسه 50 دقیقه ای قرار گرفتند، اما در این مدت آزمودنیهای گروه کنترل تنها آموزشهای رسمی مدرسه را دریافت می­‌کردند. تجزیه و تحلیل داده­‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس در برنامه SPSS انجام گرفته است. تحلیل داده­‌ها نشان داده که آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان منجر به تفاوتی معنا‌دار میان گروهها در نمره کل فرسودگی تحصیلی و همچنین در مؤلفه‌­های خستگی تحصیلی، بدبینی تحصیلی و ناکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان شده است (0/05>p). بنابراین می­‌توان گفت که آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان تأثیری معنادار بر فرسودگی تحصیلی و ابعاد آن شامل خستگی، بدبینی و ناکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان پسر دارد و منجر به کاهش فرسودگی تحصیلی می­‌شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان، فرسودگی تحصیلی، دانش آموزان پایه ششم
متن کامل [PDF 450 kb]   (245 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/2/11 | پذیرش: 1399/1/8 | انتشار: 1400/12/9
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinpoor S, Sardaari, Ph.D. B. The Use of Self-Regulated Learning Strategies in Combating Academic Burnout. QJOE. 2022; 37 (4) :119-136
URL: http://qjoe.ir/article-1-1539-fa.html

حسین پور سعیده، سرداری باقر. اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر فرسودگی تحصیلی دانش آموزان پسر. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1400; 37 (4) :136-119

URL: http://qjoe.ir/article-1-1539-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 37، شماره 4 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4422