پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روش تدریس مشارکتی از نوع جیگساو بر خودپنداره تحصیلی و نگرش نسبت به مدرسه در درس علوم تجریی در میان دانشآموزان دوره متوسطه اول انجام شده است. روش تحقیق نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانشآموزان پسر پایه هشتم دبیرستانهای شهرستان میبد در سال تحصیلی97-1396 بود که از میان آنان 40 نفر در دو گروه 20 نفری به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. هر دو گروه در مراحل پیشآزمون و پسآزمون، به پرسشنامه خودپنداره تحصیلی و پرسشنامه نگرش نسبت به مدرسه پاسخ دادند. برای گروه آزمایش، 12 جلسه گروهی روش تدریس جیگساو به صورت یک بار در هفته اجرا شد، اما گروه کنترل، مداخلهای دریافت نکرد. پس از اجرای پرسشنامۀ خود پنداره تحصیلی و نگرش نسبت به مدرسه در مرحله پیشآزمون و پسآزمون، دادهها با نرمافزار SPSS22 و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا)، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که یادگیری مشارکتی از نوع الگوی جیگساو به طور معناداری بر خودپنداره تحصیلی دانشآموزان تأثیر مثبت معنادار دارد. همچنین نتایج نشان داد که روش تدریس جیگساو بر ابعاد نگرش نسبت به مدرسه از جمله نگرش به معلم، انگیزش خودنظمدهی، نگرش به مدرسه و ادراک خودتحصیلی تأثیری مثبت و معنادار میگذارد، اما بر ارزشگذاری نسبت به هدف تأثیری معنادار ندارد. پیشنهاد میشود که روش تدریس جیگساو در دوره متوسطه مدنظر قرارگیرد تا میزان یادگیری و علاقه دانشآموزان نسبت به مدرسه و دروس گوناگون افزایش یابد و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تحقق پیدا کند.
Barzegar Bafroo’i M, Mer’aati A R, Ahmadi M, Veiskarami H. The Effect of Jigsaw Method of Teaching on Junior High School Students’ Academic Self-Concept and Attitude towards School. QJOE 2024; 40 (1) :125-144 URL: http://qjoe.ir/article-1-836-fa.html
برزگر بفرویی مهدی، مرآتی علیرضا، احمدی مهرداد، ویسکرمی حسنعلی. اثربخشی روش تدریس جیگساو بر خودپنداره تحصیلی و نگرش نسبت به مدرسه در میان دانش آموزان دوره متوسطه اول. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (1) :125-144