[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 1 - ( 3-1403 ) ::
جلد 40 شماره 1 صفحات 144-125 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی روش تدریس جیگساو بر خودپنداره تحصیلی و نگرش نسبت به مدرسه در میان دانش آموزان دوره متوسطه اول
مهدی برزگر بفرویی ، علیرضا مرآتی ، مهرداد احمدی ، حسنعلی ویسکرمی
چکیده:   (1008 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روش تدریس مشارکتی از نوع جیگساو بر خودپنداره تحصیلی و نگرش نسبت به مدرسه در درس علوم تجریی در میان دانش‌­آموزان دوره متوسطه اول انجام شده است. روش تحقیق نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش‌­آزمون-پس‌­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانش‌­آموزان پسر پایه هشتم دبیرستانهای شهرستان میبد در سال تحصیلی97-1396 بود که از میان آنان 40 نفر در دو گروه 20 نفری به روش نمونه­‌گیری در دسترس انتخاب شدند. هر دو گروه در مراحل پیش‌­آزمون  و پس‌­آزمون، به پرسشنامه خودپنداره تحصیلی و پرسشنامه نگرش نسبت به مدرسه پاسخ دادند. برای گروه آزمایش، 12 جلسه گروهی روش تدریس جیگساو به صورت یک بار در هفته اجرا شد، اما گروه کنترل، مداخله‌­ای دریافت نکرد. پس از اجرای پرسشنامۀ خود پنداره تحصیلی و نگرش نسبت به مدرسه در مرحله پیش‌­آزمون و پس­‌آزمون، داده­‌ها با نرم­‌افزار SPSS22 و با روش تحلیل کوواریانس چند­متغیری (مانکوا)، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که یادگیری مشارکتی از نوع الگوی جیگساو به طور معناداری بر خودپنداره تحصیلی دانش‌­آموزان تأثیر مثبت معنادار دارد. همچنین نتایج نشان داد که روش تدریس جیگساو بر ابعاد نگرش نسبت به مدرسه از جمله نگرش به معلم، انگیزش خود­نظم­‌دهی، نگرش به مدرسه و ادراک خودتحصیلی تأثیری مثبت و معنادار می­‌گذارد، اما بر ارزش‌­گذاری نسبت به هدف تأثیری معنادار ندارد. پیشنهاد می­‌شود که روش تدریس جیگساو در دوره متوسطه مدنظر قرارگیرد تا میزان یادگیری و علاقه دانش‌­آموزان نسبت به مدرسه و دروس گوناگون افزایش یابد و پیشرفت تحصیلی دانش‌­آموزان تحقق پیدا کند.
 
واژه‌های کلیدی: یادگیری مشارکتی، روش تدریس جیگساو، خودپنداره تحصیلی، نگرش نسبت به مدرسه
متن کامل [PDF 511 kb]   (322 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/23 | پذیرش: 1400/1/18 | انتشار: 1403/3/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barzegar Bafroo’i M, Mer’aati A R, Ahmadi M, Veiskarami H. The Effect of Jigsaw Method of Teaching on Junior High School Students’ Academic Self-Concept and Attitude towards School. QJOE 2024; 40 (1) :125-144
URL: http://qjoe.ir/article-1-836-fa.html

برزگر بفرویی مهدی، مرآتی علیرضا، احمدی مهرداد، ویسکرمی حسنعلی. اثربخشی روش تدریس جیگساو بر خودپنداره تحصیلی و نگرش نسبت به مدرسه در میان دانش آموزان دوره متوسطه اول. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (1) :125-144

URL: http://qjoe.ir/article-1-836-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 1 - ( 3-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.13 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660