[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 36، شماره 4 - ( 11-1399 ) ::
جلد 36 شماره 4 صفحات 127-148 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل وضعیت مدیریت آموزشگاهی مبتنی بر رهبری معنوی در مدارس ابتدایی شهر تهران
کیومرث امجدیان، دکتر علی تقی پور ظهیر، دکتر افسانه زمانی مقدم
چکیده:   (748 مشاهده)
این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است که از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوۀ اجرا کمّی است. این پژوهش در میان 375 نفر از معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران که با روش نمونه­‌گیری ترکیبی(طبقه ای و خوشه ای چند مرحله ای) انتخاب شده اند و ده نفر از  صاحب­‌نظران که با روش نمونه­‌گیری هدفمند انتخاب گردیده اند، به اجرا درآمده است. برای گردآوری داده‌­ها از پرسشنامه محقق‌­ساخته بهره گرفته شده است که روایی صوری آن از طریق اجرای آزمایشی و روایی محتوایی آن بر اساس قضاوت خبرگان و اشتراکات شاخصها(بیش از 0/5) حاصل شده است. پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ (0/85) محاسبه شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌­ها در بخش توصیفی از درصد، میانگین و انحراف معیار و برای نرمال بودن داده‌ها از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و در بخش استنباطی از آزمون تی زوجی و تک نمونه ای استفاده شده است. برای تعیین سازوکارهای تقویت مدیریت آموزشگاهی مبتنی بر رهبری معنوی نیز از تکنیک دلفی و کدگذاری باز بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان می­دهد که مدیریت مدارس ابتدایی بر اساس مولفۀ ایمان در شش شاخص در وضعیت مطلوب و در 13 شاخص در وضعیت نامطلوب است. در مولفۀ تعهد سازمانی سه شاخص در وضعیت مطلوب و هفت شاخص در وضعیت نامطلوب است. در مولفۀ معناداری دو شاخص در وضعیت مطلوب و چهار شاخص در وضعیت نامطلوب است و در کل، میان وضعیت موجود و مطلوب تفاوت معنادار وجود دارد که سازوکارهایی مناسب برای ارتقای رهبری معنوی در این مدارس تعیین شده اند.
واژه‌های کلیدی: مدیریت آموزشگاهی، رهبری، معنویت، رهبری معنوی
متن کامل [PDF 479 kb]   (244 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/10/25 | پذیرش: 1397/9/20 | انتشار: 1399/11/17
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amjadiyaan K, Taghipoor Zahir, Ph.D. A, Zamaanimoghadam, Ph.D. A. Spiritually-Based Leadership in Tehran’s Elementary Schools. QJOE. 2021; 36 (4) :127-148
URL: http://qjoe.ir/article-1-2713-fa.html

امجدیان کیومرث، تقی پور ظهیر علی، زمانی مقدم افسانه. تحلیل وضعیت مدیریت آموزشگاهی مبتنی بر رهبری معنوی در مدارس ابتدایی شهر تهران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1399; 36 (4) :127-148

URL: http://qjoe.ir/article-1-2713-fa.html



دوره 36، شماره 4 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4319