[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 33، شماره 3 - ( 8-1396 ) ::
جلد 33 شماره 3 صفحات 131-148 برگشت به فهرست نسخه ها
اشتیاق معلم: تحلیل خودگردان میانجی گری رابطه جو مدرسه و نگرشهای شغلی معلمان
هاجر مساح، دکتر سیدحمیدرضا عریضی سامانی ، دکتر مهرداد کلانتری
چکیده:   (1067 مشاهده)
اشتیاق معلم: تحلیل خودگردان میانجی­گری رابطه جو مدرسه و نگرشهای شغلی معلمان

هاجر مساح*
 دکتر سیدحمیدرضا عریضی سامانی**
 دکتر مهرداد کلانتری***

چکیده

اشتیاق معلمان موضوعی است که  امروزه با توجه به اهمیت روانشناسی مثبت، جایگاهی ویژه­ یافته است. این متغیر به مثابه یک متغیر فردی مطرح است که می­تواند میانجی رابطۀ میان متغیرهای گوناگون مانند جو مدرسه و نگرشهای شغلی معلمان باشد. پژوهش حاضر به بررسی میانجی­گری اشتیاق معلم در رابطه جو مدرسه و نگرشهای شغلی معلمان زن شاغل در  مدارس دولتی دوره متوسطه دوم شهر اصفهان پرداخته است. نگرشهای شغلی معلم در پژوهش حاضر شامل تعهد معلم، رضایت شغلی معلم و احساس تعلق معلم بوده است. روش نمونه‌­گیری پژوهش خوشه‌­ای و حجم نمونه، 130 نفر بوده است. ابزار پژوهش حاضر عبارت اند از: پرسشنامه اشتیاق معلم، پرسشنامه جو مدرسه ادراک شده از سوی معلم، پرسشنامه رضایت شغلی معلم، پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه و پرسشنامه تعهد معلم. پایایی ابزارها  با روش انسجام درونی ابزار مورد تایید قرار گرفته و روایی ابزارها با روش اعتبار محتوا و تحلیل عاملی تاییدی، احراز شده است. داده­‌های گرد­آوری شده با استفاده از نرم­افزار SPSS  وAMOS  تحلیل شدند. نتایج آماری حاکی از لزوم استفاده از آزمون ML در روش درست­ نمایی مقاوم ساتورا بنتلر بود. نتایج تحلیل میانجی، اشتیاق معلم را به‌­صورت میانجی جزئی شناسایی کرده است. نتایج پژوهش، روابط مستقیم و غیرمستقیم جو مدرسه و نگرشهای شغلی را تایید کرده است. شاخصهای برازش، تناسب مناسب الگو را نمایش داده اند. نتایج پژوهش حاضر، اهمیت­ توجه به اشتیاق معلم را نشان می­دهد و آن را به منزلۀ عاملی روانشناختی برای ارتقای نگرشهای شغلی معلمان در مدرسه مطرح می­کند.

کلیدواژگان: اشتیاق معلمان، نگرشهای شغلی، جو مدرسه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 95/3/17                     تاریخ پذیرش: 95/9/13
* دانشجوی دکتری روان­شناسی، دانشگاه اصفهان                                                                                h_massah@yahoo.com
** استاد گروه روان­شناسی دانشگاه اصفهان(نویسنده مسئول)                                                                    dr.oreyzi@edu.ui.ac.ir
*** استاد گروه روان­شناسی دانشگاه اصفهان  mehrdadk@edu.ui.ac.ir
واژه‌های کلیدی: اشتیاق معلمان، نگرشهای شغلی، جو مدرسه
متن کامل [PDF 1468 kb]   (391 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Massaah H, Oreyzi Saamaani S, Kalaantari M. Teacher Enthusiasm: The Intermediary Factor between School Climate and Teachers’ Professional Attitudes. QJOE. 2017; 33 (3) :131-148
URL: http://qjoe.ir/article-1-585-fa.html

مساح هاجر، عریضی سامانی سیدحمیدرضا، کلانتری مهرداد. اشتیاق معلم: تحلیل خودگردان میانجی گری رابطه جو مدرسه و نگرشهای شغلی معلمان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1396; 33 (3) :131-148

URL: http://qjoe.ir/article-1-585-fa.html



دوره 33، شماره 3 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781