| 
                                  بررسی صحت علمی کتابهای فارسی دورۀ دبستان
                                   | 
                                
								
								     حیدر قمری      | 
								
								
								   | 
								
								
								   | 
								
                                
								  | 
                                  چکیده:       (5747 مشاهده)  | 
								
								
								  این مطالعه با هدف تبیین وضعیت کتابهای فارسی دورۀ دبستان از نظر صحت و اعتبار علمی انجام شده است. روش این مطالعه کیفی و نوع آن اسنادی است و بر اساس آن، اسناد مورد نظر، یعنی کتابهای فارسی(خوانداری) شش پایۀ دبستان بررسی و با توجه به هدف تحقیق، فیشبرداری شد. به گونهای که ابتدا بخشهای ظاهراً ناصحیح آنها استخراج، سپس اشکالات احتمالی با منابع معتبر همچون فرهنگها و دیگر مراجع مطابقت داده شد. شواهدی که با منابع همخوانی و سازگاری داشت، حذف شد و تنها اشکالات ناساز با منابع، در فرایند بررسی حفظ شد و مصداق عدم صحت به حساب آمد. در مرحله بعد، اشکالات و قسمتهای ناصحیح محتوای کتابهای مورد نظر در چند بخش و به ترتیب فراوانی، دستهبندی و تحلیل شد. یافتههای این مطالعه نشان میدهد که بیشتر مطالب کتابهای بررسیشده به لحاظ علمی صحیح است، اما پارهای از موضوعات صحت لازم را ندارد. مصادیق عدم صحت و اعتبار علمی محتوای این کتابها در زمینههای توضیحات واژگانی، متن درسها، نامنامه، ویرایش، اطلاعات ادبی، کاربرد واژگان، مأخذدهی و در نهایت ساختار کتابها قابل دستهبندی است. افزون بر این، میتوان گفت هرچه محتوای درسها تخصصیتر و ادبیتر میشود یا در متنها اطلاعات زبانی و ادبی بیشتری ارائه میشود، تعداد خطاها نیز افزایش مییابد. باتوجه به اینکه محتوای درسی ناصحیح یا مخدوش، درک و دریافت مخاطبان را دچار اشکال و اختلال میکند و منجر به بدفهمی میشود، بایسته است مدیران، برنامهریزان و مؤلفان، زمینۀ بررسی، اصلاح و بهسازی کتابهای درسی را فراهم نمایند. 
  
  | 
								
								
								   | 
								
								
								  | واژههای کلیدی:  دورۀ دبستان، صحت علمی، کتابهای فارسی | 
								
								
								   | 
								
								
								  | 
                                  
                                  متن کامل  [PDF 628 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (2068 دریافت) 
                                     
                                    
                                  | 
								
								
								  
                                  نوع مطالعه:  پژوهشي |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي   دریافت: 1397/7/8 | پذیرش: 1398/1/24 | انتشار: 1398/3/9
                                   | 
								
                                
                                  
                                    | 
                                    
                                         | 
                                  
								
								   | 
								
								
								  | 
                                  
                                  
                                   | 
								
								
								   | 
								
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
								
                                
                                | 
                                 | 
                                
								
								   |