بررسی صحت علمی کتابهای فارسی دورۀ دبستان
|
حیدر قمری  |
|
|
چکیده: (5247 مشاهده) |
این مطالعه با هدف تبیین وضعیت کتابهای فارسی دورۀ دبستان از نظر صحت و اعتبار علمی انجام شده است. روش این مطالعه کیفی و نوع آن اسنادی است و بر اساس آن، اسناد مورد نظر، یعنی کتابهای فارسی(خوانداری) شش پایۀ دبستان بررسی و با توجه به هدف تحقیق، فیشبرداری شد. به گونهای که ابتدا بخشهای ظاهراً ناصحیح آنها استخراج، سپس اشکالات احتمالی با منابع معتبر همچون فرهنگها و دیگر مراجع مطابقت داده شد. شواهدی که با منابع همخوانی و سازگاری داشت، حذف شد و تنها اشکالات ناساز با منابع، در فرایند بررسی حفظ شد و مصداق عدم صحت به حساب آمد. در مرحله بعد، اشکالات و قسمتهای ناصحیح محتوای کتابهای مورد نظر در چند بخش و به ترتیب فراوانی، دستهبندی و تحلیل شد. یافتههای این مطالعه نشان میدهد که بیشتر مطالب کتابهای بررسیشده به لحاظ علمی صحیح است، اما پارهای از موضوعات صحت لازم را ندارد. مصادیق عدم صحت و اعتبار علمی محتوای این کتابها در زمینههای توضیحات واژگانی، متن درسها، نامنامه، ویرایش، اطلاعات ادبی، کاربرد واژگان، مأخذدهی و در نهایت ساختار کتابها قابل دستهبندی است. افزون بر این، میتوان گفت هرچه محتوای درسها تخصصیتر و ادبیتر میشود یا در متنها اطلاعات زبانی و ادبی بیشتری ارائه میشود، تعداد خطاها نیز افزایش مییابد. باتوجه به اینکه محتوای درسی ناصحیح یا مخدوش، درک و دریافت مخاطبان را دچار اشکال و اختلال میکند و منجر به بدفهمی میشود، بایسته است مدیران، برنامهریزان و مؤلفان، زمینۀ بررسی، اصلاح و بهسازی کتابهای درسی را فراهم نمایند.
|
|
واژههای کلیدی: دورۀ دبستان، صحت علمی، کتابهای فارسی |
|
متن کامل [PDF 628 kb]
(1722 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/7/8 | پذیرش: 1398/1/24 | انتشار: 1398/3/9
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|