[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 35، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 35 شماره 1 صفحات 110-93 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی صحت علمی کتابهای فارسی دورۀ دبستان
حیدر قمری
چکیده:   (4510 مشاهده)
این مطالعه با هدف تبیین وضعیت کتابهای فارسی دورۀ دبستان از نظر صحت و اعتبار علمی انجام شده است. روش این مطالعه کیفی و نوع آن اسنادی است و بر اساس آن، اسناد مورد نظر، یعنی کتابهای فارسی(خوانداری) شش پایۀ دبستان بررسی و با توجه به هدف تحقیق، فیش‌­برداری شد. به گونه­‌ای که ابتدا بخشهای ظاهراً ناصحیح آنها استخراج، سپس اشکالات احتمالی با منابع معتبر همچون فرهنگها و دیگر مراجع مطابقت داده شد. شواهدی که با منابع همخوانی و سازگاری داشت، حذف شد و تنها اشکالات ناساز با منابع، در فرایند بررسی حفظ شد و مصداق عدم صحت به حساب آمد. در مرحله بعد، اشکالات و قسمتهای ناصحیح محتوای کتابهای مورد نظر در چند بخش و به ترتیب فراوانی، دسته‌بندی و تحلیل شد. یافته‌­های این مطالعه نشان می­دهد که بیشتر مطالب کتابهای بررسی­‌شده به لحاظ علمی‌ صحیح است، اما پاره­‌ای از موضوعات صحت لازم را ندارد. مصادیق عدم صحت و اعتبار علمی محتوای این کتابها در زمینه­‌های توضیحات واژگانی، متن درسها، نام‌­نامه، ویرایش، اطلاعات ادبی، کاربرد واژگان، مأخذدهی و در نهایت ساختار کتابها قابل دسته­‌بندی است. افزون بر این، می­توان گفت هرچه محتوای درسها­ تخصصی­‌تر و ادبی­‌تر می‌­شود یا در متنها اطلاعات زبانی و ادبی بیشتری ارائه می­‌شود، تعداد خطا­ها نیز افزایش می­‌یابد. باتوجه به اینکه محتوای درسی ناصحیح یا مخدوش، درک و دریافت مخاطبان را دچار اشکال و اختلال می‌­کند و منجر به بدفهمی می­‌شود، بایسته است مدیران، برنامه­‌ریزان و مؤلفان، زمینۀ بررسی، اصلاح و بهسازی کتابهای درسی را فراهم نمایند.
 
 
واژه‌های کلیدی: دورۀ دبستان، صحت علمی، کتابهای فارسی
متن کامل [PDF 628 kb]   (1342 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/7/8 | پذیرش: 1398/1/24 | انتشار: 1398/3/9
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghamari, Ph.D. H. Inquiry into Scientific Correctness of the Elementary School Farsi Textbooks. QJOE 2019; 35 (1) :93-110
URL: http://qjoe.ir/article-1-1594-fa.html

قمری حیدر. بررسی صحت علمی کتابهای فارسی دورۀ دبستان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1398; 35 (1) :93-110

URL: http://qjoe.ir/article-1-1594-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 35، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645