تراکم دانشآموز و کیفیت تحصیلی در تهران: مطالعۀ موردی پایۀ چهارم ابتدایی
|
وحید مهربانی  |
|
|
چکیده: (3850 مشاهده) |
هدف اصلی این مقاله دست یافتن به شواهدی دربارۀ تأثیر شمار دانشآموزان در کلاس بر عملکرد تحصیلی آنهاست. با توجه به اهمیت کیفیت آموزش، آگاهی از واقعیت موجود دربارۀ پیامدهای افزایش یا کاهش اندازه کلاس میتواند در اتخاذ سیاستهای مناسب در زمینه توزیع و تخصیص امکانات آموزشی تعیینکننده باشد. ادبیات موجود از دو دسته آرا و عقاید تشکیل شده است. گروهی بر این عقیدهاند که افزایش تراکم دانشآموزان به انحا گوناگون در آموزش اخلال ایجاد میکند که پیامد آن تنزل سطح کیفی آموزش و یادگیری است. در مقابل، عدهای دیگر معتقدند که اندکی افزایش شمار دانشآموزان تأثیر منفی بر یادگیری نمیگذارد بلکه حتی ممکن است با ایجاد جوّ رقابت بیشتر میان آنها، کیفیت تحصیلی نیز بهبود یابد. برای روشن ساختن این موضوع از نمونهای مشتمل بر 1294 دانشآموز پایۀ چهارم مدارس عادی دولتی از همۀ مناطق شهر تهران استفاده شده است. اطلاعات دانشآموزان و خانوادههایشان با تکمیل کردن پرسشنامه گرد آمده است. روش تحلیل این مسأله مبتنی بر کاربرد تابع تولید آموزشی و تخمین معادلات رگرسیونی برآمده از آن است. شواهد به دست آمده حکایت از این دارد که تراکم دانشآموزان در کلاس اثری معنادار بر معدل نمرات و نمرۀ ریاضی آنها ندارد. در مقابل، منابع خانواده اثری مهم بر کیفیت تحصیلی فرزندان میگذارد. مثلاً وجود پدر در خانواده، تحصیلات والدین، درآمد خانواده و تغذیه با شیر مادر اثر مثبت بر کیفیت آموزش دارند و فقدان پدر به دلیل فوت و بعد خانوار دارای اثر منفی هستند.
|
|
واژههای کلیدی: اندازۀ کلاس، آموزش، مدرسه، دانشآموز، خانواده |
|
متن کامل [PDF 653 kb]
(3991 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/1/16 | پذیرش: 1397/1/5 | انتشار: 1397/8/9
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|