[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 34، شماره 3 - ( 8-1397 ) ::
جلد 34 شماره 3 صفحات 55-82 برگشت به فهرست نسخه ها
تراکم دانش‌آموز و کیفیت تحصیلی در تهران: مطالعۀ موردی پایۀ چهارم ابتدایی
دکتر وحید مهربانی
چکیده:   (59 مشاهده)
تراکم دانش­‌آموز و کیفیت تحصیلی در تهران: مطالعۀ موردی پایۀ چهارم ابتدایی
 
دکتر وحید مهربانی*

چکیده
هدف اصلی این مقاله دست یافتن به شواهدی دربارۀ تأثیر شمار دانش‌­آموزان در کلاس بر عملکرد تحصیلی آنهاست. با توجه به اهمیت کیفیت آموزش، آگاهی از واقعیت موجود دربارۀ پیامدهای افزایش یا کاهش اندازه کلاس می­تواند در اتخاذ سیاستهای مناسب در زمینه توزیع و تخصیص امکانات آموزشی تعیین­‌کننده باشد. ادبیات موجود از دو دسته آرا و عقاید تشکیل شده است. گروهی بر این عقیده­‌اند که افزایش تراکم دانش‌­آموزان به انحا گوناگون در آموزش اخلال ایجاد می­کند که پیامد آن تنزل سطح کیفی آموزش و یادگیری است. در مقابل، عده­ای دیگر معتقدند که اندکی افزایش شمار دانش­‌آموزان تأثیر منفی بر یادگیری نمی­گذارد بلکه حتی ممکن است با ایجاد جوّ رقابت بیشتر میان آنها، کیفیت تحصیلی نیز بهبود یابد. برای روشن ساختن این موضوع از نمونه‌­ای مشتمل بر 1294 دانش‌­آموز پایۀ چهارم مدارس عادی دولتی از همۀ مناطق شهر تهران استفاده شده است. اطلاعات دانش‌­آموزان و خانواده­هایشان با تکمیل کردن پرسشنامه گرد آمده است. روش تحلیل این مسأله مبتنی بر کاربرد تابع تولید آموزشی و تخمین معادلات رگرسیونی برآمده از آن است. شواهد به دست آمده حکایت از این دارد که تراکم دانش­‌آموزان در کلاس اثری معنادار بر معدل نمرات و نمرۀ ریاضی آنها ندارد. در مقابل، منابع خانواده اثری مهم بر کیفیت تحصیلی فرزندان می‌­گذارد. مثلاً وجود پدر در خانواده، تحصیلات والدین، درآمد خانواده و تغذیه با شیر مادر اثر مثبت بر کیفیت آموزش دارند و فقدان پدر به دلیل فوت و بعد خانوار دارای اثر منفی هستند.
 
کلید واژگان: اندازۀ کلاس، آموزش، مدرسه، دانش­آموز، خانواده
 
 
 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 96/1/16                     تاریخ پذیرش: 97/1/5
* استادیار، دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران (نویسنده مسئول)  vmehrbani@ut.ac.ir
واژه‌های کلیدی: اندازۀ کلاس، آموزش، مدرسه، دانش‌آموز، خانواده
متن کامل [PDF 653 kb]   (26 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱/۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۸/۹
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehrbaani, Ph.D. V. Student Concentration and Academic Quality in Tehran: Case Study of Fourth Grade. QJOE. 2018; 34 (3) :55-82
URL: http://qjoe.ir/article-1-1227-fa.html

مهربانی وحید. تراکم دانش‌آموز و کیفیت تحصیلی در تهران: مطالعۀ موردی پایۀ چهارم ابتدایی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (3) :55-82

URL: http://qjoe.ir/article-1-1227-fa.html



دوره 34، شماره 3 - ( 8-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781