هدف پژوهش حاضر توصیف، تحلیل و ترکیب تحلیلهای ارائه شده در زمینۀ عوامل اثرگذار بر اضطراب امتحان و روش آن فراتحلیل بوده است. جامعه آماری پژوهش را همۀ مقالات دارای درجه علمی - پژوهشی، طرحهای پژوهشی در مراکز تحقیقات سازمان آموزش و پرورش و پایاننامههای موجود در دانشگاههای محقق اردبیلی و رازی طی سالهای 1394-1380، تشکیل میداد. از میان پژوهشهای انجام شده 55 مورد برای بررسی برگزیده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با سه نرم افزار CMA2 ، Excel و SPSS نسخه 22 انجام گرفته است. در سطح آمار توصیفی از فراوانی و درصد فراوانی و در سطح آمار استنباطی برای محاسبه اندازه اثر از g هگز و مدل اثرات ثابت و اثرات تصادفی، برای بررسی معناداری فراوانی پژوهشها از روش شمارش کای اسکوئر و برای ترکیب اندازه اثرها از روش ترکیب احتمالات t واینر استفاده شده است. بهمنظور بررسی همگنی مطالعات از آزمون I2 و Q استفاده شده است که نشان داد مطالعات اولیه همگن نیستند. اندازه اثر محاسبهشده برای مطالعات تحت هر دو مدل ثابت و تصادفی از نظر آماری برای متغیر مورد بررسی معنادار بود. همچنین نتایج ترکیب احتمالات t واینر نشان داد که میان اندازه اثرهای ترکیب شده تفاوت معنادار وجود دارد. به طورکلی بررسی عوامل تأثیرگذار بر اضطراب امتحان بر اساس پژوهشهای انجام گرفته به شناسایی 47 عامل با قدرت اثر بزرگ منتج شده است و متغیرهای جهتگیری هدف، آموزش کنترل توجه و درمان فراشناختی بالاترین اثر را بر اضطراب امتحان دارند و این ارتباط به توجه افزونتر متولیان امر به متغیرهای مذکور نیاز دارد.
Moeeinikia, Ph.D. M, Zeyghamian S F, Aryani Ghizghapan E, Kamari A. A Meta-analysis of Factors which Influence Test Anxiety. QJOE 2023; 39 (1) :209-230 URL: http://qjoe.ir/article-1-1108-fa.html
معینی کیا مهدی، ضیغمیان سیده فاطمه، آریانی قیزقاپان ابراهیم، کمری افسانه. فراتحلیل عوامل اثرگذار بر اضطراب امتحان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (1) :209-230