:: دوره 34، شماره 2 - ( 5-1397 ) ::
جلد 34 شماره 2 صفحات 72-53 برگشت به فهرست نسخه ها
مشارکت معلمان در فعالیتهای یادگیری حرفه ای: نقش عوامل فردی، سازمانی و مدیریتی
مریم احمد یوسفی ، حسین مطهری نژاد ، همایون آذری
چکیده:   (4528 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی عوامل فردی، سازمانی و مدیریتی مؤثر بر یادگیری حرفه ای معلمان انجام شده است. مدل مفهومی با توجه به مبانی نظری و پیشینه پژوهش تدوین شده و نظر 190 نفر از معلمان مقطع ابتدایی در مورد رهبری تحولی، همکاری میان معلمان، تصمیم­‌گیری مشارکتی، درونی­‌سازی هدفهای مدرسه به عنوان هدفهای شخصی، حس خودکارآمدی و مشارکت معلمان در فعالیتهای یادگیری حرفه ای با تکمیل پرسشنامه دریافت شده است. با استفاده از داده‌­های گردآوری شده، روابط مفروض بین متغیرهای مدل پیشنهادی با روش تحلیل مسیر مورد آزمون قرار گرفته است. یافته‌­ها نشان دادند که همکاری میان معلمان (51/0=β)، حس خودکارآمدی (28/0=β) و درونی سازی هدفهای مدرسه به عنوان هدفهای شخصی (19/0=β) به ترتیب مهم­ترین عوامل اثرگذار بر مشارکت معلمان در فعالیتهای یادگیری حرفه ای هستند. همکاری میان معلمان نیز تحت تاثیر اقدامات رهبری تحولی مدیران مدارس قرار می­گیرد (5/0=β). همچنین یافته­‌ها بیانگر این بودند که رهبری تحولی (39/0=β) و تصمیم­‌گیری مشارکتی (13/0=β) از طریق عوامل دیگر می­توانند به طور غیر مستقیم بر یادگیری حرفه ای معلمان اثر بگذارند. سرانجام، نتیجه­‌گیری شد که مشارکت معلمان در فعالیتهای یادگیری حرفه ای تحت تاثیر عوامل گوناگون هم در سطح معلم و هم در سطح مدرسه قرار دارد و حتی می­تواند تحت تاثیر عوامل در سطح سیستمی و خارج از مدرسه نیز قرار گیرد که مستلزم پژوهشهای بیشتر است.

 
واژه‌های کلیدی: یادگیری حرفه ای، خودکارآمدی، درونی سازی هدفهای مدرسه به عنوان هدفهای شخصی، تصمیم گیری مشارکتی، همکاری میان معلمان، رهبری تحولی
متن کامل [PDF 621 kb]   (3223 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/11/20 | پذیرش: 1396/10/26 | انتشار: 1397/5/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 34، شماره 2 - ( 5-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها