[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 1 - ( 3-1403 ) ::
جلد 40 شماره 1 صفحات 82-67 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اعتبارسنجی چارچوب برنامه درسی تربیت معلم آینده پژوه
طیبه مرتضایی ، محمد جاودانی ، ژیلا حیدری نقدعلی ، امین باقری کراچی
چکیده:   (434 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی چارچوب برنامه درسی تربیت معلم آینده‌­پژوه بود که با رویکرد ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی انجام شد. مشارکت­‌کنندگان بالقوه، استادان دانشگاه فرهنگیان بودند که به شیوه هدفمند از نوع معیار و تا حد اشباع داده‌­ها، ده نفر از آنها که بیشترین اطلاعات را در زمینۀ موضوع داشتند انتخاب شدند. ملاک انتخاب، داشتن سوابق آموزشی و پژوهشی و آگاهی در حوزه آینده­‌پژوهی و مطالعات برنامه درسی و علاقه‌­مندی به مشارکت در پژوهش بود. برای دستیابی به داده‌­های بخش کیفی از مصاحبه نیمه­‌ساختاریافته و بررسی منابع و متون و پیشینه پژوهشی استفاده شد. روایی و پایایی یافته­‌ها با استفاده از تکنیک مثلث­‌سازی، دقت نظر و خودبازبینی پژوهشگر و نیز نظارت متخصصان بیرونی تأمین شد. تحلیل داده‌­ها با روش تحلیل مضمون انجام شد. یافته­‌های کیفی، مضامین پایه و سازمان دهنده را در عنصر منطق، هدف، محتوا، روشهای تدریس، مواد و منابع آموزشی و روشهای ارزشیابی نشان دادند. روش پژوهش در  بخش کمی، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری، استادان دانشگاه فرهنگیان و معلمان نواحی چهارگانه شهر شیراز بودند که هشت استاد و چهل معلم با روش نمونه­‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کمی، پرسشنامه محقق‌­ساخته برآمده از مرحله کیفی بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تأیید متخصصان رسید و پایایی نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. از آزمون t تک نمونه‌­ای برای اعتبارسنجی کمی استفاده شد که نتایج، اعتبار مطلوب چارچوب را نشان داد.
واژه‌های کلیدی: طراحی و اعتبارسنجی، چارچوب برنامه درسی، معلم آینده پژوه، تحلیل مضمون
متن کامل [PDF 487 kb]   (308 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/12/28 | پذیرش: 1402/9/4 | انتشار: 1403/3/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mortezaa’ee T, Jaavdaani M, Heydari Naghdali J, Baagheri Karaachi A. The Design and Validation of a Framework for a Teacher Training Curriculum Emphasizing Futurology. QJOE 2024; 40 (1) :67-82
URL: http://qjoe.ir/article-1-4082-fa.html

مرتضایی طیبه، جاودانی محمد، حیدری نقدعلی ژیلا، باقری کراچی امین. طراحی و اعتبارسنجی چارچوب برنامه درسی تربیت معلم آینده پژوه. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (1) :67-82

URL: http://qjoe.ir/article-1-4082-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 1 - ( 3-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660