هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی چارچوب برنامه درسی تربیت معلم آیندهپژوه بود که با رویکرد ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی انجام شد. مشارکتکنندگان بالقوه، استادان دانشگاه فرهنگیان بودند که به شیوه هدفمند از نوع معیار و تا حد اشباع دادهها، ده نفر از آنها که بیشترین اطلاعات را در زمینۀ موضوع داشتند انتخاب شدند. ملاک انتخاب، داشتن سوابق آموزشی و پژوهشی و آگاهی در حوزه آیندهپژوهی و مطالعات برنامه درسی و علاقهمندی به مشارکت در پژوهش بود. برای دستیابی به دادههای بخش کیفی از مصاحبه نیمهساختاریافته و بررسی منابع و متون و پیشینه پژوهشی استفاده شد. روایی و پایایی یافتهها با استفاده از تکنیک مثلثسازی، دقت نظر و خودبازبینی پژوهشگر و نیز نظارت متخصصان بیرونی تأمین شد. تحلیل دادهها با روش تحلیل مضمون انجام شد. یافتههای کیفی، مضامین پایه و سازمان دهنده را در عنصر منطق، هدف، محتوا، روشهای تدریس، مواد و منابع آموزشی و روشهای ارزشیابی نشان دادند. روش پژوهش در بخش کمی، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری، استادان دانشگاه فرهنگیان و معلمان نواحی چهارگانه شهر شیراز بودند که هشت استاد و چهل معلم با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کمی، پرسشنامه محققساخته برآمده از مرحله کیفی بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تأیید متخصصان رسید و پایایی نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. از آزمون t تک نمونهای برای اعتبارسنجی کمی استفاده شد که نتایج، اعتبار مطلوب چارچوب را نشان داد.
Mortezaa’ee T, Jaavdaani M, Heydari Naghdali J, Baagheri Karaachi A. The Design and Validation of a Framework for a Teacher Training Curriculum Emphasizing Futurology. QJOE 2024; 40 (1) :67-82 URL: http://qjoe.ir/article-1-4082-fa.html
مرتضایی طیبه، جاودانی محمد، حیدری نقدعلی ژیلا، باقری کراچی امین. طراحی و اعتبارسنجی چارچوب برنامه درسی تربیت معلم آینده پژوه. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (1) :67-82