[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 1 - ( 3-1402 ) ::
جلد 39 شماره 1 صفحات 130-109 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر سبک رهبری مدیران مدارس بر خلاقیت معلمان تربیت بدنی با نقش میانجی خودکارآمدی خلاق
مهرانگیز داداش پور ، زینت نیک آیین ، زهرا حاجی انزهایی ، علی زارعی
چکیده:   (2325 مشاهده)
دستیابی به اهداف تربیت­‌بدنی در مدارس نیازمند معلمانی خلاق است، از این رو هدف از این پژوهش بررسی تأثیر سبکهای رهبری مدیران مدارس بر خلاقیت معلمان تربیت­‌بدنی با نقش میانجی خودکارآمدی خلاق بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده که با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری پژوهش همۀ معلمان ورزش استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 1413 نفر بودند که  بر اساس جدول کرجسی و مورگان 303 نفر به روش نمونه­‌گیری طبقه ای – خوشه ای  به­‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. درنهایت پس از توزیع و گرد‌آوری داده‌ها 291 پرسشنامه برای تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه­‌های چندعاملی رهبری باس و آولیو (2000)، خودکارآمدی خلاق بگتو (2006) و خلاقیت تورنس (1974) استفاده شده که روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل داده‌­ها از طریق تحلیل عاملی تائیدی و معادلات ساختاری با نرم­‌افزار لیزرل انجام شده است. یافته‌ها نشان دادند که سبک رهبری تحول­‌گرا بر خلاقیت و خودکارآمدی خلاق معلمان تربیت­‌بدنی تأثیرگذار است و سبک رهبری تبادلی و عدم مداخله تأثیری بر خلاقیت معلمان تربیت‌­بدنی ندارد. نتایج همچنین نشان داد که سبک رهبری تحول­‌گرا از طریق خودکارآمدی خلاق بر خلاقیت معلمان تربیت­‌بدنی به­‌طور غیرمستقیم تأثیرگذار است. بر اساس یافته­‌های پژوهش، سبک رهبری تحول‌­گرای مدیران مدارس از طریق الهام‌­بخشی و توانمندسازی و افزایش اعتمادبه­‌نفس و خودکارآمدی خلاق معلمان تربیت­‌بدنی سبب افزایش خلاقیت در آنها می‌­شود. بنابراین مدیران مدارس برای افزایش خلاقیت معلمان تربیت­­‌بدنی باید از سبک رهبری تحول­‌گرا بهره بگیرند.
واژه‌های کلیدی: سبک رهبری، خودکارآمدی خلاق، خلاقیت، معلمان تربیت بدنی
متن کامل [PDF 972 kb]   (1215 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/15 | پذیرش: 1399/8/12 | انتشار: 1402/3/22
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dadashpour M, Nikaeen, Ph.D. Z, Hajianzehaee, Ph.D. Z, Zarei, Ph.D. A. The Effect of School Leadership Style upon the Creativity of Physical Education Teachers with Creative Self-efficacy as an Intermediary. QJOE 2023; 39 (1) :109-130
URL: http://qjoe.ir/article-1-2354-fa.html

داداش پور مهرانگیز، نیک آیین زینت، حاجی انزهایی زهرا، زارعی علی. تأثیر سبک رهبری مدیران مدارس بر خلاقیت معلمان تربیت بدنی با نقش میانجی خودکارآمدی خلاق. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (1) :109-130

URL: http://qjoe.ir/article-1-2354-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 1 - ( 3-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4710