دستیابی به اهداف تربیتبدنی در مدارس نیازمند معلمانی خلاق است، از این رو هدف از این پژوهش بررسی تأثیر سبکهای رهبری مدیران مدارس بر خلاقیت معلمان تربیتبدنی با نقش میانجی خودکارآمدی خلاق بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده که با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری پژوهش همۀ معلمان ورزش استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 1413 نفر بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 303 نفر به روش نمونهگیری طبقه ای – خوشه ای بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. درنهایت پس از توزیع و گردآوری دادهها 291 پرسشنامه برای تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. برای سنجش متغیرها از پرسشنامههای چندعاملی رهبری باس و آولیو (2000)، خودکارآمدی خلاق بگتو (2006) و خلاقیت تورنس (1974) استفاده شده که روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق تحلیل عاملی تائیدی و معادلات ساختاری با نرمافزار لیزرل انجام شده است. یافتهها نشان دادند که سبک رهبری تحولگرا بر خلاقیت و خودکارآمدی خلاق معلمان تربیتبدنی تأثیرگذار است و سبک رهبری تبادلی و عدم مداخله تأثیری بر خلاقیت معلمان تربیتبدنی ندارد. نتایج همچنین نشان داد که سبک رهبری تحولگرا از طریق خودکارآمدی خلاق بر خلاقیت معلمان تربیتبدنی بهطور غیرمستقیم تأثیرگذار است. بر اساس یافتههای پژوهش، سبک رهبری تحولگرای مدیران مدارس از طریق الهامبخشی و توانمندسازی و افزایش اعتمادبهنفس و خودکارآمدی خلاق معلمان تربیتبدنی سبب افزایش خلاقیت در آنها میشود. بنابراین مدیران مدارس برای افزایش خلاقیت معلمان تربیتبدنی باید از سبک رهبری تحولگرا بهره بگیرند.
Dadashpour M, Nikaeen, Ph.D. Z, Hajianzehaee, Ph.D. Z, Zarei, Ph.D. A. The Effect of School Leadership Style upon the Creativity of Physical Education Teachers with Creative Self-efficacy as an Intermediary. QJOE 2023; 39 (1) :109-130 URL: http://qjoe.ir/article-1-2354-fa.html
داداش پور مهرانگیز، نیک آیین زینت، حاجی انزهایی زهرا، زارعی علی. تأثیر سبک رهبری مدیران مدارس بر خلاقیت معلمان تربیت بدنی با نقش میانجی خودکارآمدی خلاق. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (1) :109-130