هدف اصلی این پژوهش، پیشبینی عملکرد شغلی معلمان مدارس متوسطه دخترانه شهرستان سیرجان بر اساس مؤلفههای مدیریت دانش بوده که برای دستیابی به این هدف از پژوهش همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل همۀ معلمان مدارس متوسطه دخترانه شهرستان سیرجان بود که با بهکارگیری روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 209 معلم انتخاب شدند و مورد آزمون قرار گرفتند. بهمنظور گردآوری دادههای موردنیاز، از دو پرسشنامه شامل مدیریت دانش لاوسون (2003) و عملکرد شغلی پاترسون (1922) استفاده شد. میزان پایایی پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مدیریت دانش 0/95 و برای پرسشنامه عملکرد شغلی 0/82 محاسبه شد. نتایج نشان داد که میزان کاربست مؤلفهها در معلمان مدارس متوسطه پایینتر از متوسط است. همچنین میان معلمان در زمینۀ میزان کاربست مدیریت دانش و میزان عملکرد شغلی بر اساس تحصیلات و رشته تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد، اما بر اساس سن و سابقه خدمت میان آنها تفاوت معنادار وجود ندارد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که میان تمام مؤلفههای مدیریت دانش با عملکرد شغلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که عملکرد شغلی معلمان بر اساس مؤلفههای مدیریت دانش قابل پیشبینی است. مؤلفههای انتشار دانش و جذب دانش بهترتیب بیشترین و کمترین سهم را در پیشبینی عملکرد شغلی معلمان داشتند.
Sadeghi, Ph.D. N, Ghaseminezhad M, Lesani, Ph.D. M. Predicting High School Teachers’ Job Performances Based on Knowledge Management Components. QJOE 2023; 39 (1) :131-152 URL: http://qjoe.ir/article-1-1647-fa.html
صادقی نجمه، قاسمی نژاد محدثه، لسانی مهدی. پیشبینی عملکرد شغلی معلمان مدارس متوسطه بر اساس مؤلفههای مدیریت دانش. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (1) :131-152