[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 35، شماره 2 - ( 6-1398 ) ::
جلد 35 شماره 2 صفحات 151-174 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی سیر تحول برنامه درسی تربیت معلم در ایران
دکتر علیرضا عصاره، حسین بهاری بیگ باغلو، احمد عربی جونقانی
چکیده:   (368 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی سیر تحول برنامه درسی تربیت معلم در ایران است. رویکرد پژوهش کیفی و از نوع تحلیلی- اسنادی است. جامعه آماری پژوهش مجموعه کتابها، مقالات، پایان­‌نامه­‌ها و پژوهشهای حوزه نظام تربیت معلم ایران است که در چهل سال اخیر نگارش شده اند. برخی از منابع به شکل هدفمند به عنوان نمونه مورد استفاده قرارگرفته اند. نتایج حاصل از این پژوهش در دو بُعد قابل جمع­‌بندی است. از یک بعد، با تأسیس دارالفنون و ترجمه آثار و منابع علمی معتبر اروپایی و اعزام محصلان به اروپا، شرایط برای شکل­‌گیری نظام برنامه درسی تربیت معلم و بهره­‌گیری از منابع علمی و تجربیات جوامع دیگر در تعلیم و تربیت فراهم شد و همگام با تأسیس مراکز متعدد تربیت معلم و تدوین ضوابط و شرایط حاکم بر آنها، برنامه درسی تربیت معلم علاوه بر آنکه تحت تأثیر عوامل گوناگون مانند ساختار سیاسی، اداری، تألیف کتابهای درسی، تأسیس شورای عالی معارف، تأسیس سازمان پژوهش و نوسازی آموزشی و دانشگاه تهران قرار گرفته بود، از نظر عناوین درسی، به ویژه دروس تربیتی دچار تغییراتی شد. از بُعد دوم، در برنامه درسی تربیت معلم کنونی، بر اساس واقعیتهای عینی، نسبت به تغییر نگرش و تفکر در مشارکت مؤسسات آموزش عالی در تدوین و اجرای برنامه درسی تربیت معلم تلاش شد و برای ترسیم چشم انداز مناسب با رویکرد تعاملی و پژوهش- محوری، به بازتعریف معلم اثربخش و پژوهنده بر اساس شاخصها و مؤلفه‌­های ملی و بین المللی در برنامه درسی تربیت معلم اقدام شد.
 
 
واژه‌های کلیدی: تربیت معلم، برنامه درسی، آموزش و پرورش، تحول، معلم اثربخش
متن کامل [PDF 1496 kb]   (145 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۱۲/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۶/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۸/۶/۲۷
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Assaareh, Ph.D. A R, Bahaari BeygBaaghloo H, Arabi Joneghaani A. The Developmental Path of Teacher Training Curriculum in Iran. QJOE. 2019; 35 (2) :151-174
URL: http://qjoe.ir/article-1-1814-fa.html

عصاره علیرضا، بهاری بیگ باغلو حسین، عربی جونقانی احمد. بررسی سیر تحول برنامه درسی تربیت معلم در ایران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1398; 35 (2) :151-174

URL: http://qjoe.ir/article-1-1814-fa.html



دوره 35، شماره 2 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3991