[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 34، شماره 4 - ( 10-1397 ) ::
جلد 34 شماره 4 صفحات 11-34 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اجرای الگوی یادگیری مبتنی بر نمونه سازی و تاثیر آن بر یادگیری مفاهیم و کنشهای نمونه سازی
مائده مالکی، دکتر هاشم فردانش، دکتر ابراهیم طلایی، دکتر جواد حاتمی
چکیده:   (894 مشاهده)
طراحی و اجرای الگوی یادگیری مبتنی بر نمونه­‌سازی و تاثیر آن بر یادگیری مفاهیم و کنشهای نمونه‌­سازی

مائده مالکی*
دکتر هاشم فردانش**
دکتر ابراهیم طلایی***
دکتر جواد حاتمی****

چکیده
فرایند ساخت نمونه از سوی یادگیرنده رویکردی تلفیقی به منظور درک مهارتهای علمی، اجتماعی، معرفت­‌شناختی و شناختی در آموزش علوم است. هدف این پژوهش طراحی و اجرای الگوی یادگیری مبتنی بر نمونه‌­سازی در درس علوم است. در طراحی این الگو از اصول طراحی محیطهای یادگیری نمونه‌­سازی و فناورانه و سایر اصولی بهره گرفته شده است که به منظور افزایش یادگیری مفهومی و کنشهای نمونه­‌سازی در دانش آموزان مدنظر است. به همین منظور الگوی مورد نظر با بررسی پژوهشها و منابع موجود در زمینه یادگیری مبتنی بر نمونه­‌سازی، به­‌ویژه چگونگی آن در یادگیری مفاهیم و کنشهای نمونه­‌سازی در درس علوم به شیوه طراحی­‌پژوهی و با بهره­‌گیری از مشورت متخصصان تعلیم و تربیت و شماری از معلمان طراحی شده و مورد بازبینی قرار گرفته است تا امکان اجرای آن در کلاس فراهم شود. به منظور اجرای الگوی طراحی شده، روش شبه آزمایشی پیش‌­آزمون - پس آزمون با گروه گواه به کار رفته است. نمونه پژوهش شامل 50  دانش‌­آموز دختر پایه هشتم شهر تهران بوده و برای تحلیل داده‌­ها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره بهره‌­گیری شده است. براساس یافته­‌های پژوهش، میزان یادگیری مفهومی دانش آموزانی که با الگوی طراحی آموزشی یادگیری مبتنی بر نمونه­‌سازی آموزش دیده­‌اند، بیشتر از دانش آموزانی است که به شیوه متداول آموزش دریافت کرده‌­اند. میزان یادگیری کنشهای نمونه‌­سازی دانش آموزانی که با الگوی یادگیری مبتنی بر نمونه­‌سازی آموزش دیده­ اند، بیشتر از دانش آموزانی است که با شیوه متداول آموزش دیده­‌اند.

کلید واژگان: نمونه­‌سازی، علوم، یادگیری مفهومی، کنشهای نمونه‌­سازی، یادگیری مبتنی بر نمونه‌سازی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 96/6/26             تاریخ پذیرش: 97/1/22
*دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهرانmaede.maleki@yahoo.com
**دانشیار گروه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران (نویسنده مسئول) fardan_h@modares.ac.ir
*** استادیار گروه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرس، تهرانe.talae@modares.ac.ir
****دانشیار گروه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران j.hatami@modares.ac.ir
واژه‌های کلیدی: نمونه‌سازی، علوم، یادگیری مفهومی، کنشهای نمونه‌سازی، یادگیری مبتنی بر نمونه‌سازی
متن کامل [PDF 1824 kb]   (674 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maaleki M, FarDaanesh, Ph.D. H, Talaa’ee, Ph.D. E, Haatami, Ph.D. J. The Design and Trial of a Learning Environment Based on Model Construction Approach to Instruction Aimed at Improving Concept Learning and Modeling Practices. QJOE. 2019; 34 (4) :11-34
URL: http://qjoe.ir/article-1-1378-fa.html

مالکی مائده، فردانش هاشم، طلایی ابراهیم، حاتمی جواد. طراحی و اجرای الگوی یادگیری مبتنی بر نمونه سازی و تاثیر آن بر یادگیری مفاهیم و کنشهای نمونه سازی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (4) :11-34

URL: http://qjoe.ir/article-1-1378-fa.html



دوره 34، شماره 4 - ( 10-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3925