[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 34، شماره 1 - ( 2-1397 ) ::
جلد 34 شماره 1 صفحات 115-138 برگشت به فهرست نسخه ها
سیستم خودهای انگیزشی زبان دوم و مهارت در زبان انگلیسی: نقش وضعیت اجتماعی- اقتصادی در زبان‌آموزان ایرانی
علی پرستار اسکی ، دکتر محمدحسین عبدالهی، دکتر علیرضا مرادی، دکتر حمیدرضا حسن آبادی
چکیده:   (306 مشاهده)
سیستم خودهای انگیزشی زبان دوم و مهارت در زبان انگلیسی: نقش وضعیت اجتماعی- اقتصادی در زبان­‌آموزان ایرانی

علی پرستار اسکی*
دکتر محمدحسین عبدالهی**
 دکتر علیرضا مرادی***
 دکتر  حمیدرضا حسن­‌آبادی****


چکیده
هدف از مطالعه حاضر1 آزمون مدل سیستم خودهای انگیزشی زبان دوم در بستر آموزش رسمی زبان خارجه در ایران است تا با توجه به سایر ویژگیهای این حوزه، تصویری روشن­تر از تأثیرات سیستم خودهای انگیزشی بر میزان مهارت زبان آموزان به دست آید. شرکت کنندگان این پژوهش، شامل 892 دانش آموز و دانشجو بودند که از طریق نمونه­‌گیری سهمیه ای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش پرسشنامه­‌های سیستم خودهای انگیزشی زبان دوم (دورنیه و تاگوچی، 2010)، آزمون استاندارد مهارت در زبان انگلیسی نلسون (300D) و پرسشنامه موقعیت اجتماعی- اقتصادی بود که میزان انگیزش و سطح مهارت انگلیسی این شرکت­ کنندگان را مورد سنجش قرار داد. نتایج نشان داد که مهارت در زبان انگلیسی را به ترتیب نگرش به یادگیری زبان انگلیسی، خودِ آرمانی و خودِ بایسته تبیین می­کنند و اینکه انگیزش از طریق خودِ بایسته و انتظارات اطرافیان در جهت یادگیری زبان شکل نمی­گیرد بلکه براساس نگرشی است که محیط یادگیری فراهم می­کند. همچنین، وضعیت اجتماعی-اقتصادی خودِ آرمانی را تعدیل کرده و بر یادگیری زبان دوم تاثیرگذار است، یعنی افراد طبقه اجتماعی- اقتصادی بالا، خودِ آرمانی بالاتری داشتند، به طوری که این امر عملکردشان را بهبود بخشیده بود. در صورتی که افراد طبقه اجتماعی- اقتصادی پایین از مزایای انگیزشی خودِ آرمانی زبان دوم بی­‌بهره بودند.

کلیدواژگان: سیستم خودهای انگیزشی زبان دوم، خودِ آرمانی، خودِ بایسته، نگرش به یادگیری زبان دوم، اعتماد به نفس زبانی، وضعیت اجتماعی- اقتصادی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 95/10/11                    تاریخ پذیرش: 96/10/3
* دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی (نویسنده مسئول) parastaraskiali@yahoo.com
** دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی abdollahimh@khu.ac.ir
*** استاد گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی moradi@khu.ac.ir
**** استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی dr_hassanabadi@khu.ac.ir
1. این مقاله مستخرج از رساله دکتری نویسنده مسئول است.
واژه‌های کلیدی: سیستم خودهای انگیزشی زبان دوم، خودِ آرمانی، خودِ بایسته، نگرش به یادگیری زبان دوم، اعتماد به نفس زبانی، وضعیت اجتماعی- اقتصادی
متن کامل [PDF 1436 kb]   (43 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parastaar Aski A, Abdollaahi, Ph.D. M, Moraadi, Ph.D. A R, Hassanaabaadi, Ph.D. H R. Second Language System of Motivational Selves and English Language Skills: The Role of Socio-Economic Status among Iranian Language Learners. QJOE. 2018; 34 (1) :115-138
URL: http://qjoe.ir/article-1-908-fa.html

پرستار اسکی علی، عبدالهی محمدحسین، مرادی علیرضا، حسن آبادی حمیدرضا. سیستم خودهای انگیزشی زبان دوم و مهارت در زبان انگلیسی: نقش وضعیت اجتماعی- اقتصادی در زبان‌آموزان ایرانی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (1) :115-138

URL: http://qjoe.ir/article-1-908-fa.html



دوره 34، شماره 1 - ( 2-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742