[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 34، شماره 1 - ( 2-1397 ) ::
جلد 34 شماره 1 صفحات 95-114 برگشت به فهرست نسخه ها
تجربه‌ زیستۀ معلمان دوره ابتدایی در مورد چالشهای تدریس به زبان فارسی در مناطق دوزبانه
دکتر مصطفی قادری ، دکتر کیوان بلندهمتان، فاطمه هواس بیگی، سمیرا بابکانی
چکیده:   (643 مشاهده)
تجربه‌ زیستۀ معلمان  دوره ابتدایی در مورد چالشهای تدریس به زبان فارسی در مناطق دوزبانه

دکتر مصطفی قادری*
 دکتر کیوان بلندهمتان**
 فاطمه هواس بیگی***
 سمیرا بابکانی****


چکیده
هدف تحقیق حاضر شناسایی چالشهای تدریس به زبان فارسی در مناطق دوزبانه از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی در سال تحصیلی 93-1392 بوده است. روش تحقیق کیفی بوده و از پژوهش روایی برای استخراج تجربه‌های عمیق معلمان در مورد مشکلات تدریس به زبان فارسی استفاده شده است. روایتهای گرد‌آوری‌شده از طریق کدگذاری باز تحلیل شده اند. به منظور مصاحبه تعداد 31 معلم(14 مرد/17 زن)که سن آنها 28 تا 43 سال و سابقه خدمت آنها 5 تا 29 سال بود، با روش اشباع نظری و به شکل هدفمند از ناحیه یک شهر سنندج انتخاب شدند. آنان دارای تجربه‌هایی درزمینۀ مشکلات زبانی تدریس در دوره ابتدایی بودند. یافته‌ها نشان دادند که معلمان ضمن تدریس به زبان فارسی با چالشهای گوناگون روبه­‌رو هستند و کتابهای درسی مشکل اساسی دارند و آن پرداختن به زبان معیار و بی‌توجهی به زبان و گویشهای محلی است که تنوع آنها در کشور ما بسیار زیاد است. این امر سبب سردرگمی دانش آموزان در تطابق زبان خود با زبانی است که تاکنون آن را به کار نبرده‌اند. دانش آموزان مطالب کتاب را به‌خوبی درک نمی‌کنند و در فهمیدن و به کار بردن آنها دچار مشکل می‌شوند. نتایج تحقیق نشان داد که باید توجه بیشتری به زبانها و گویشهای محلی و بومی بشود، زیرا تلفیق زبان معیار و رسمی با زبانهای بومی نه‌تنها از ارزش و عمق یادگیری زبان رسمی نمی‌کاهد بلکه موجب تلفیق و یادگیری هر دو نوع زبان رسمی و غیررسمی می‌شود. توجه به نتایج تحقیق حاضر در تدوین کتابهای درسی و نیز برنامه درسی تربیت‌معلم مفید خواهد بود.

کلیدواژگان: تدریس، زبان، کودک، زبان فارسی، دوزبانه

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 95/3/3                     تاریخ پذیرش: 96/1/23
* دانشیار رشته مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبائی (نویسنده مسئول)  m.ghaderi@atu.ac.ir
** استادیار رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه کردستان k.bolandhemmatan@uok.ac.ir
*** دانشجوی دکتری تخصصی مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبائی havasbeygi_f@yahoo.com  
**** کارشناس ارشد رشته مطالعات برنامه درسی، دانشگاه کردستانsamira.babakani2017@yahoo.com   
واژه‌های کلیدی: تدریس، زبان، کودک، زبان فارسی، دوزبانه
متن کامل [PDF 462 kb]   (124 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaaderi, Ph.D. M, Bolandhemmataan, Ph.D. K, Havaasbeigi F, Babakaani S. Elementary School Teachers’ Life Experience with the Challenges of Teaching in Farsi in Bilingual Areas. QJOE. 2018; 34 (1) :95-114
URL: http://qjoe.ir/article-1-907-fa.html

قادری مصطفی، بلندهمتان کیوان، هواس بیگی فاطمه، بابکانی سمیرا. تجربه‌ زیستۀ معلمان دوره ابتدایی در مورد چالشهای تدریس به زبان فارسی در مناطق دوزبانه. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (1) :95-114

URL: http://qjoe.ir/article-1-907-fa.html



دوره 34، شماره 1 - ( 2-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764