[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 34، شماره 1 - ( 2-1397 ) ::
جلد 34 شماره 1 صفحات 75-94 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی بر اساس میزان توجه به مؤلفه های انرژی نو 
دکتر ابراهیم صالحی عمران، دکتر میمنت عابدینی بلترک، قنبر مهرعلی تبار فیروزجایی
چکیده:   (1590 مشاهده)
امروزه به دلیل روند رو به رشد نیازهای انسانی به مصرف انرژی، با پدیده بحران انرژی در جهان روبه­‌رو هستیم. مصرف بیش از اندازه انرژی حاصل از سوختهای فسیلی همزمان با رشد اقتصادی جوامع و نیاز روزافزون به انرژی سبب استفاده از انرژیهای نو می‌­شود که از انرژیهای پاک هستند. به همین دلیل یکی از موضوعاتی که امروزه توجه بسیار را در نظامهای آموزشی به خود جلب کرده است، استفاده از انرژیهای نو و پاک(مانند انرژی خورشید، باد، بیوگاز، زمین گرمایی) و تجدیدپذیر به جای به کارگیری انرژیهای فسیلی است. از این رو، هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی ایران (چاپ 1395) براساس میزان توجه به مؤلفه­‌های انرژیهای نو است. روش مورد استفاده در تحلیل محتوا، آنتروپی شانون است و واحد تحلیل صفحات کتابهای درسی دوره ابتدایی (متن، پرسشها، تمرینها و تصاویر) است که در مجموع شامل2836 صفحه است. یافته­‌های این پژوهش نشان داد که بیشترین فراوانی و ضریب اهمیت در زمینه انرژیهای نو مربوط به مؤلفه انرژیهای خورشیدی و کمترین فراوانی و ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه انرژی جزر و مد، زمین­‌گرمایی و امواج  است. 
 
 
واژه‌های کلیدی: تحلیل محتوا، انرژیهای نو، دوره ابتدایی، کتابهای درسی
متن کامل [PDF 498 kb]   (4693 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saalehi Omraan, Ph.D. E, Aabedini Beltork, Ph.D. M, Mehralitabaar Firoozjaa’i G. Content Analysis of Elementary School Textbooks in Terms of Covering Renewable Energy Sources. QJOE. 2018; 34 (1) :75-94
URL: http://qjoe.ir/article-1-906-fa.html

صالحی عمران ابراهیم، عابدینی بلترک میمنت، مهرعلی تبار فیروزجایی قنبر. تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی بر اساس میزان توجه به مؤلفه های انرژی نو . فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (1) :75-94

URL: http://qjoe.ir/article-1-906-fa.html



دوره 34، شماره 1 - ( 2-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4009