[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 34، شماره 1 - ( 2-1397 ) ::
جلد 34 شماره 1 صفحات 75-94 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی بر اساس میزان توجه به مؤلفه های انرژی نو 
دکتر ابراهیم صالحی عمران ، دکتر میمنت عابدینی بلترک، قنبر مهرعلی تبار فیروزجایی
چکیده:   (543 مشاهده)
تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی بر اساس میزان توجه به مؤلفه­‌های انرژی نو
 
دکتر ابراهیم صالحی عمران*
دکتر میمنت عابدینی بلترک**
قنبر مهرعلی‌­تبار فیروزجایی***

 
چکیده
امروزه به دلیل روند رو به رشد نیازهای انسانی به مصرف انرژی، با پدیده بحران انرژی در جهان روبه­‌رو هستیم. مصرف بیش از اندازه انرژی حاصل از سوختهای فسیلی همزمان با رشد اقتصادی جوامع و نیاز روزافزون به انرژی سبب استفاده از انرژیهای نو می­شود که از انرژیهای پاک هستند. به همین دلیل یکی از موضوعاتی که امروزه توجه بسیار را در نظامهای آموزشی به خود جلب کرده است، استفاده از انرژیهای نو و پاک(مانند انرژی خورشید، باد، بیوگاز، زمین گرمایی) و تجدیدپذیر به جای به کارگیری انرژیهای فسیلی است. از این رو، هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی ایران (چاپ 1395) براساس میزان توجه به مؤلفه­‌های انرژیهای نو است. روش مورد استفاده در تحلیل محتوا، آنتروپی شانون است و واحد تحلیل صفحات کتابهای درسی دوره ابتدایی (متن، پرسشها، تمرینها و تصاویر) است که در مجموع شامل2836 صفحه است. یافته­‌های این پژوهش نشان داد که بیشترین فراوانی و ضریب اهمیت در زمینه انرژیهای نو مربوط به مؤلفه انرژیهای خورشیدی و کمترین فراوانی و ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه انرژی جزر و مد، زمین­‌گرمایی و امواج  است. 
 
کلید واژگان: تحلیل محتوا، انرژیهای نو، دوره ابتدایی، کتابهای درسی
 
 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 95/5/24                     تاریخ پذیرش: 96/2/16
*استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی واجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران (نویسنده مسئول)              edpes.e@umz.ac.ir
**استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی واجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران m.abedini@umz.ac.ir
*** کارشناس ارشد برنامه‌­ریزی آموزشی، دانشگاه مازندران ghanbar.firuzjayi@gmail.com  
واژه‌های کلیدی: تحلیل محتوا، انرژیهای نو، دوره ابتدایی، کتابهای درسی
متن کامل [PDF 498 kb]   (149 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saalehi Omraan, Ph.D. E, Aabedini Beltork, Ph.D. M, Mehralitabaar Firoozjaa’i G. Content Analysis of Elementary School Textbooks in Terms of Covering Renewable Energy Sources. QJOE. 2018; 34 (1) :75-94
URL: http://qjoe.ir/article-1-906-fa.html

صالحی عمران ابراهیم، عابدینی بلترک میمنت، مهرعلی تبار فیروزجایی قنبر. تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی بر اساس میزان توجه به مؤلفه های انرژی نو . فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (1) :75-94

URL: http://qjoe.ir/article-1-906-fa.html



دوره 34، شماره 1 - ( 2-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764