[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 34، شماره 1 - ( 2-1397 ) ::
جلد 34 شماره 1 صفحات 9-34 برگشت به فهرست نسخه ها
هدایت تحصیلی در نظام آموزش و پرورش ایران: تجارب عملی و چالشهای پایدار
دکتر احد نویدی
چکیده:   (420 مشاهده)
هدایت تحصیلی در نظام آموزش و پرورش ایران: تجارب عملی و چالشهای پایدار
 
دکتر احد نویدی*
 
چکیده
تجارب عملی اجرای برنامه‌های هدایت تحصیلی، در طول بیش از نیم قرن، در گزارشهای پژوهشی انعکاس یافته است. از مطالعه پژوهشهای انجام شده می‌توان دریافت که برنامه‌های هدایت تحصیلی در کشور ما با فراز و نشیبهای بسیار همراه بوده است. این برنامه‌‌ها به‌طور شایسته اجرا نشده و اهداف و مقاصد اصلی آن تحقق نیافته است. هدف از نگارش این مقاله، ارائه تصویری از  برنامه‌های هدایت تحصیلی در نظام رسمی آموزش و پرورش ایران و تصریح کاستیها و اختلالهای نظام هدایت تحصیلی است. برای تدوین این مقاله، بیش از 50 گزارش پژوهشی ناظر بر برنامه‌های هدایت تحصیلی و نیز ادبیات و تحلیلهای انعکاس یافته در رسانه‌های عمومی مطالعه شد و روش سنتز پژوهی برای مرور ادبیات و طبقه‌بندی مضامین به­‌کار گرفته شد. تجارب ناظر بر اجرای برنامه‌های هدایت تحصیلی در طول نزدیک به نیم قرن موردتوجه قرار گرفته و برنامه‌های هدایت تحصیلی با نگاهی کاستی­­‌جویانه، مورد تحلیل قرار گرفت. چالشها و عوامل بازدارنده موفقیت برنامه‌های هدایت تحصیلی در ایران مورد بررسی قرار گرفته و پیشنهادهایی برای رفع موانع ارائه شد. ایجاد بستر مناسب، تصریح نیازها و امکانات جامعه، ارتقای سطح دانش و مهارت حرفه‌ای مشاوران، تلاش مداوم و اهتمام جدی برای شناخت و راهنمایی دانش‌آموزان از آغاز تحصیلات تا مرحله کسب صلاحیت «خودرهبری» و استمرار در انجام دادن پژوهش و ارزشیابی اقدامها و برنامه‌ها، عواملی هستند که می‌توانند به بهگشت برنامه هدایت تحصیلی کمک کنند.
 
کلید واژگان: هدایت تحصیلی، دانش‌آموز دوره متوسطه، رشته تحصیلی، استعداد، علاقه، نیاز، ملاکهای هدایت تحصیلی
 
 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 95/8/29                      تاریخ پذیرش: 96/8/30
*دانشیار  سازمان پژوهش و برنامه‌‌­ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش (نویسنده مسئول) anaveedy@gmail.com              
واژه‌های کلیدی: هدایت تحصیلی، دانش‌آموز دوره متوسطه، رشته تحصیلی، استعداد، علاقه، نیاز، ملاکهای هدایت تحصیلی
متن کامل [PDF 397 kb]   (123 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Navidi, Ph.D. A. Academic Guidance in Iranian Educational System: Practical Experiences and Lasting Challenges. QJOE. 2018; 34 (1) :9-34
URL: http://qjoe.ir/article-1-902-fa.html

نویدی احد. هدایت تحصیلی در نظام آموزش و پرورش ایران: تجارب عملی و چالشهای پایدار. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (1) :9-34

URL: http://qjoe.ir/article-1-902-fa.html



دوره 34، شماره 1 - ( 2-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742