[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 33، شماره 4 - ( 10-1396 ) ::
جلد 33 شماره 4 صفحات 154-135 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش واسط انگیزش، نگرش و هنجارهای ذهنی در رابطۀ میان ویژگیهای شخصیتی و رفتار اشتراک دانش دبیران دورۀ دوم متوسطه
طیبه خونیکی درمیان ، رضوان حسین قلی زاده ، حسین کارشکی
چکیده:   (4847 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطۀ میان ویژگیهای شخصیتی و رفتار اشتراک دانش معلمان با نقش واسط نگرش، انگیزش و هنجارهای ذهنی است. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش همبستگی از نوع رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر بهره گرفته شده است. جامعه آماری مطالعه را همۀ دبیران دوره دوم متوسطه شهر بیرجند تشکیل  داده اند که عدۀ آنان مشتمل بر 570 نفر است. از این عده، 150 نفر مرد و 207 نفر زن به روش نمونه‌گیری سهمیه­‌ای به‌­منزلۀ حجم نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده‌­های موردنیاز از پرسشنامه اشتراک دانش محقق­‌ساخته و پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی کاستا و مک‌­کری (1992) استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری حاکی از معناداری ضرایب مسیر ویژگیهای شخصیتی به نگرش، نگرش به انگیزش، انگیزش به رفتار، ویژگیهای شخصیتی به هنجار ذهنی، هنجار ذهنی به انگیزش و انگیزه اشتراک دانش به رفتار است. بنابراین، در تأیید فرضیه اصلی پژوهش، نقش متغیرهای میانجی نگرش، هنجارهای ذهنی و انگیزش در رابطۀ میان ویژگیهای شخصیتی و رفتار اشتراک دانش معنادار است. در توصیف نتایج به دست آمده، عامل انگیزش درونی برجسته به نظر می­رسد. دبیران موردمطالعه، اشتراک دانش را ارزشی مهم تلقی کرده و براین باورند که اشتراک دانش موجب تسهیل یادگیری در آنان می­شود و با تشریک دانش خود می­توانند از ایده­‌های همکاران بهره‌مند شده و از این طریق ایده­ های خود را توسعه دهند. علاوه براین، نتایج حاکی از عدم تفاوت معنادار میان دبیران زن و مرد از نظر رفتار اشتراک دانش است.


 
واژه‌های کلیدی: اشتراک دانش، انگیزش، نگرش، هنجارهای ذهنی، ویژگیهای شخصیتی
متن کامل [PDF 638 kb]   (2785 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/1/25 | پذیرش: 1395/12/17 | انتشار: 1396/10/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khooniki Darmiyaan T, Hosseingholizaadeh, Ph.D. R, Kaareshki, Ph.D. H. The Intermediary Role of Motivation, Attitude, and Cognitive Norms in the Relationship between Personality Traits and Knowledge Sharing Behavior among High School Teachers. QJOE 2018; 33 (4) :135-154
URL: http://qjoe.ir/article-1-709-fa.html

خونیکی درمیان طیبه، حسین قلی زاده رضوان، کارشکی حسین. نقش واسط انگیزش، نگرش و هنجارهای ذهنی در رابطۀ میان ویژگیهای شخصیتی و رفتار اشتراک دانش دبیران دورۀ دوم متوسطه. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1396; 33 (4) :135-154

URL: http://qjoe.ir/article-1-709-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 33، شماره 4 - ( 10-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645