[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 33، شماره 3 - ( 8-1396 ) ::
جلد 33 شماره 3 صفحات 35-54 برگشت به فهرست نسخه ها
ریاضیات قومی: مطالعۀ قوم‌نگاری فرشبافان کرمانی
افسانه مرادعلی‌زاده، دکتر ابوالفضل رفیع‌پور
چکیده:   (213 مشاهده)
ریاضیات قومی: مطالعۀ قوم‌نگاری فرشبافان کرمانی
 
افسانه مرادعلی‌زاده* 
دکتر ابوالفضل رفیع‌پور** 

چکیده 
تاریخ و تمدن ایران اسلامی، مفاخر علمی ایرانی، تقویمهای نجومی، آثار باستانی، ابزارآلات و صنایع دستی به جا مانده از پیشینیان همگی گواهی بر شایستگی و توانایی ایرانیان هم در عرصه علمی و هم در عرصه فرهنگی هستند؛ هرچند که در برهه‌ای از تاریخ جلوۀ واقعی خود را در جوامع غربی از دست داده اند اما هنوز می‌توان با افتخار آنها را جزء آثار تاریخی و باستانی ایرانی دانست. هدف از این مقاله، ارائه مفاهیم برنامه درسی در چارچوب ریاضیات قومی و معرفی کاربردهای ریاضیات با آثار به جا مانده از گذشتگان است. این امر می‌تواند بر جذابیت ریاضیات بیفزاید و همراه با آن سبب ایجاد علاقه در دانش‌آموزان شود به گونه‌ای که هم دانش‌آموزان را با مفاهیم حوزه ریاضی که بیشتر ریاضیات محض است آشنا ‌کند و هم کاربردهای ریاضیات و بعد عملی کاربرد ریاضی را گسترش ‌دهد. بنابراین پژوهشگر براساس چارچوب نظری ریاضیات قومی و با بهره­‌گیری از قوم‌نگاری، داده‌ها را تجزیه و تحلیل کرده است. نتایج حاصله، نشان می‌دهد که هر چند گذشتگان ما تحصیلات آکادمیک و رسمی نداشتند اما کاربرد ریاضی در فعالیتهای روزانه آنها قابل توجه و در نوع خود بی‌نظیر بوده است. از همین رو، آموزش و حتی معرفی این فعالیتها، علاوه بر ایجاد علاقه و انگیزش در دانش‌آموزان، می‌تواند بر فرآیند یاددهی-یادگیری آنها تاثیری بسزا داشته باشد و تربیت شهروندی و ارزش بخشیدن به هویت ملی را توسعه ببخشد. همچنین ریاضیات قومی با ایجاد زیر ساختهای ریاضی در مدرسه می‌تواند به ارتقای سطح ریاضیات ما در جهان بینجامد.
 
کلید واژگان: فرهنگ، ریاضیات، ریاضیات قومی، فرش­بافان، برنامه درسی‌
 
 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 95/3/18                      تاریخ پذیرش: 95/10/22
* کارشناس ارشد آموزش ریاضی از دانشگاه شهید باهنر کرمان afsanemoradalizade@yahoo.com
** عضو هیات علمی بخش آموزش ریاضی، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان (نویسنده مسئول) Rafiepour@uk.ac.ir
 
واژه‌های کلیدی: فرهنگ، ریاضیات، ریاضیات قومی، فرش‌بافان، برنامه درسی‌
متن کامل [PDF 613 kb]   (119 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moraadalizaadeh A, Rafiepoor A. Ethnomathematics: An Ethnographic Study of Kermani Carpet Weavers. QJOE. 2017; 33 (3) :35-54
URL: http://qjoe.ir/article-1-576-fa.html

مرادعلی‌زاده افسانه، رفیع‌پور ابوالفضل. ریاضیات قومی: مطالعۀ قوم‌نگاری فرشبافان کرمانی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1396; 33 (3) :35-54

URL: http://qjoe.ir/article-1-576-fa.html



دوره 33، شماره 3 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.055 seconds with 804 queries by yektaweb 3600