بررسی تطبیقی مؤلفه های برنامه درسی تعالی حرفه ای مدرسان تربیت معلم فنلاند، سنگاپور و ایران: نقاط اشتراک و تمایز
|
زهره عباباف  |
|
|
چکیده: (57 مشاهده) |
مدرسان خبره نقش اساسی در کیفیت بخشیدن به فرایند تربیت معلم دارند و توجه به بازاندیشی و تدوین برنامههای درسی تعالی حرفهای مدرسان امری ضروری است. بهرهگیری از شیوه پژوهش تطبیقی برای دسترسی به تجارب آموزشی کشورهای پیشرو در آموزش میتواند مفید واقع شود. بر این اساس، مطالعهای تطبیقی درباره مؤلفههای برنامه درسی تعالی حرفهای مدرسان تربیت معلم فنلاند، سنگاپور و ایران در قالب یک طرح پژوهش کیفی انجام شده است. برای تحلیل دادهها، الگوی چهار مرحلهای بردی بهکار رفته و نقاط اشتراک و تمایز برنامهها استخراج شدهاند. نقاط اشتراک برنامه درسی تعالی حرفهای مدرسان ایران با فنلاند و سنگاپور در بخش اهداف، محتوا و شیوۀ اجرا به ترتیب شامل آیندهپژوهی، دانش پداگوژی محتوا، تولید محتوای الکترونیکی و استفاده از روشهای کلاسیک و سنتی بوده است. وجوه تمایز برنامههای ایران در بخش اهداف و محتوا به ترتیب شامل تأکید بر حفظ ارزشهای تربیت اسلامی، تأکید بر تولید مقاله، کتاب و ابزارهای آموزشی تقاضا- محور بوده و در شیوه اجرا کمتر از رویکردهای یکپارچهسازی، پژوهش و پرسش- محوری، میان- رشته ای، پرورش تفکر چندبعدی و روشهای تعاملیِ به اشتراکگذاری و همکاری، شبکهسازی، روشهای یادگیری ترکیبی مبتنی بر محیط کار و در تعامل با جامعه استفاده شده است. برنامههای فنلاند و سنگاپور بیشتر در محتوا و شیوۀ اجرای برنامهها نقاط مشترک داشتند و برنامهها در جهت یکپارچهسازی و توسعه ملی با حفظ فرهنگ سرزمینشان عملیاتی شدهاند. |
|
واژههای کلیدی: برنامه درسی آموزش عالی، تعالی حرفه ای، تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان |
|
متن کامل [PDF 588 kb]
(63 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/2/8 | پذیرش: 1403/6/7 | انتشار: 1403/12/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|