[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 4 - ( 12-1403 ) ::
جلد 40 شماره 4 صفحات 128-109 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطبیقی مؤلفه های برنامه درسی تعالی حرفه ای مدرسان تربیت معلم فنلاند، سنگاپور و ایران: نقاط اشتراک و تمایز
زهره عباباف
چکیده:   (57 مشاهده)
مدرسان خبره نقش اساسی در کیفیت بخشیدن به فرایند تربیت معلم دارند و توجه به بازاندیشی و تدوین برنامه­‌های درسی تعالی حرفه‌­ای مدرسان امری ضروری است. بهره­‌گیری از شیوه پژوهش تطبیقی برای دسترسی به تجارب آموزشی کشورهای پیشرو در آموزش می­‌تواند مفید واقع شود. بر این اساس، مطالعه­‌ای تطبیقی درباره مؤلفه­‌های برنامه درسی تعالی حرفه­‌ای مدرسان تربیت معلم  فنلاند، سنگاپور و ایران در قالب یک طرح پژوهش کیفی انجام شده است. برای تحلیل داده­‌ها، الگوی چهار مرحله­‌ای بردی به­‌کار رفته و نقاط اشتراک و تمایز برنامه‌­ها استخراج شده‌­اند. نقاط اشتراک برنامه درسی تعالی حرفه‌­ای مدرسان ایران با فنلاند و سنگاپور در بخش اهداف، محتوا و شیوۀ اجرا به ترتیب شامل آینده­‌پژوهی، دانش پداگوژی محتوا، تولید محتوای الکترونیکی و استفاده از روشهای کلاسیک و سنتی بوده است. وجوه تمایز برنامه­‌های ایران در بخش اهداف و محتوا به ترتیب شامل تأکید بر حفظ ارزشهای تربیت اسلامی، تأکید بر تولید مقاله، کتاب و ابزارهای آموزشی تقاضا- محور بوده و در شیوه اجرا کمتر از رویکردهای یکپارچه­‌سازی، پژوهش و پرسش- محوری، میان- رشته ای، پرورش تفکر چندبعدی و روشهای تعاملیِ به اشتراک­‌گذاری و همکاری، شبکه­‌سازی، روشهای یادگیری ترکیبی مبتنی بر محیط کار و در تعامل با جامعه استفاده شده است. برنامه­‌های فنلاند و سنگاپور بیشتر در محتوا و شیوۀ اجرای برنامه‌­ها نقاط مشترک داشتند و برنامه‌­ها در جهت یکپارچه‌­سازی و توسعه ملی با حفظ فرهنگ سرزمین­شان عملیاتی شده‌­اند.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی آموزش عالی، تعالی حرفه ای، تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان
متن کامل [PDF 588 kb]   (63 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/8 | پذیرش: 1403/6/7 | انتشار: 1403/12/1
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abaabaaf Z. A Comparative Study of the Curricula for Professional Development of Teacher Educators in Finland, Singapore, and Iran. QJOE 2025; 40 (4) :109-128
URL: http://qjoe.ir/article-1-4683-fa.html

عباباف زهره. بررسی تطبیقی مؤلفه های برنامه درسی تعالی حرفه ای مدرسان تربیت معلم فنلاند، سنگاپور و ایران: نقاط اشتراک و تمایز. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (4) :109-128

URL: http://qjoe.ir/article-1-4683-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 4 - ( 12-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4679