[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 33، شماره 2 - ( 5-1396 ) ::
جلد 33 شماره 2 صفحات 101-116 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی ابعاد کمی آموزش خصوصی تکمیلی در میان دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران
یونس شیراوند ، عباس معدن دار آرانی، ایرج نیک ­پی
چکیده:   (156 مشاهده)
شناسایی ابعاد کمی آموزش خصوصی تکمیلی در میان دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران
یونس شیراوند*
دکتر عباس معدن دار آرانی**
دکتر ایرج نیک­ پی***
چکیده
تحقیق حاضر با هدف شناسایی ابعاد کمّی آموزش خصوصی تکمیلی در میان دانش ­آموزان مقطع متوسطه شهر تهران صورت گرفته است. پژوهش از نظر ماهیت از نوع تحقیقات کمّی، از نظر میزان کنترل متغیرها از نوع غیر آزمایشی، از نظر هدف ازتحقیقات کاربردی و از نظر روش، در زمره پژوهشهای توصیفی - همبستگی به شمار می آید.جامعه آماری دانش آموزان پایه چهارم مقطع متوسطه نظری شهر تهران بودند که با شیوه نمونه­ گیری خوشه ای چند مرحله ای، 800 نفر از میان آنان انتخاب شدند و پرسشنامه بری (2013) در اختیار آنان قرار گرفت. یافته­ های پژوهش نشان داد که عواملی همچون یادگیری بهتر دروس، افزایش نمره کلاسی و توصیه والدین بیشترین نقش را در شرکت فراگیران در کلاسهای خصوصی داشته است. همچنین رایج­ترین شیوه دریافت آموزشهای خصوصی، شرکت در کلاسهایی با شمار بسیار شرکت کننده و تدریس یک معلم در آن است. مهم­ترین دروس خصوصی با توجه به اولویت برای دانش آموزان ریاضیات و زبانهای انگلیسی و عربی است. یافته­ های دیگر پژوهش نشانگر استفاده بیشتردختران نسبت به پسران از آموزش خصوصی، نقش اصلی معلمان در تبلیغ برای دریافت آموزشهای خصوصی،اقبال بیشتر دانش آموزان به استفاده از آموزش خصوصی تکمیلی در مقطع متوسطه دوم و عدم رابطه میان میزان دریافت آموزشهای خصوصی تکمیلی با سطح درآمد والدین است.
 
کلید واژگان: آموزش خصوصی تکمیلی، دانش آموزان، مقطع متوسطه، تهران
 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 11/7/95                    تاریخ پذیرش: 13/3/96
*دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه لرستانunesshiravand@yahoo.com
** استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه لرستان (نویسنده مسئول)arani.a@lu.ac.ir
*** استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه لرستانnikpay.i@lu.ac.ir
 
واژه‌های کلیدی: آموزش خصوصی تکمیلی، دانش آموزان، مقطع متوسطه، تهران
متن کامل [PDF 614 kb]   (21 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Identification of the Quantitative Dimensions of Supplementary Private Tutoring among High School Students. QJOE. 2017; 33 (2) :101-116
URL: http://qjoe.ir/article-1-454-fa.html
شیراوند یونس، معدن دار آرانی عباس، نیک ­پی ایرج. شناسایی ابعاد کمی آموزش خصوصی تکمیلی در میان دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1396; 33 (2) :101-116

URL: http://qjoe.ir/article-1-454-fa.html

دوره 33، شماره 2 - ( 5-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 793 queries by yektaweb 3471