[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 33، شماره 2 - ( 5-1396 ) ::
جلد 33 شماره 2 صفحات 67-80 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش تصویری کتاب فارسی بر افزایش خلاقیت و مؤلفه­ های آن در دانش‌آموزان: مطالعه موردی
بتول اکبری مبارکه ، زهرا اباذری، نرگس رحمتی، زهره میرحسینی
چکیده:   (260 مشاهده)
اثربخشی آموزش تصویری کتاب فارسی بر افزایش خلاقیت و مؤلفه­ های آن در دانش‌آموزان: مطالعه موردی
بتول اکبری مبارکه*
دکتر زهرا اباذری**
نرگس رحمتی***
دکتر زهره میرحسینی****
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تصویری کتاب فارسی بر افزایش خلاقیت و مؤلفه­ های آن در دانش‌آموزان دختر دورۀ ابتدایی شهر تهران است. روش پژوهش، شبه آزمایشی در قالب طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش همه دانش‌آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 93-1392 بود که 320 نفر از آنها به روش نمونه­ گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند و با جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار لازم برای اجرای این پژوهش پرسشنامه آزمون خلاقیت تورنس(فرم عابدی) بود. برای اجرای پژوهش در طول یک نیم ترم تحصیلی آموزش کتاب فارسی به صورت تصویری انجام شد. پس از اجرای پرسشنامۀ خلاقیت در مرحله پیش‌­آزمون و پس ­آزمون، داده ­ها با نرم افزار SPSS22 و با روش تحلیل آزمون t با دو نمونه مستقل، تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش نشان دادند که میان گروه آزمایش و کنترل در مؤلفه­ های ابتکار، بسط و انعطاف­ پذیری تفاوت معنادار وجود دارد، اما در مؤلفه سیالی تفاوت زیاد مشاهده نشد. پیشنهاد می­‌شود آموزش تصویری در مدارس مد نظر قرارگیرد و تأثیر آموزش تصویری سایر کتابها بر میزان خلاقیت دانش آموزان بررسی شود.
 
کلید واژگان: خلاقیت، آموزش تصویری، روشهای افزایش خلاقیت، دانش آموزان ابتدایی

 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 15/7/94                      تاریخ پذیرش: 24/7/95
* کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال(نویسنده مسئول)             fa.akbary@gmail.com
**دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال                                 Abazari391@yahoo.com
***کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی، اداره کل بهداشت و درمان دانشگاه تهران                                                n_rahmati@ut.ac.ir
**** دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال                         z_mirhoseini@iau-tnb.ac.ir

 
واژه‌های کلیدی: خلاقیت، آموزش تصویری، روشهای افزایش خلاقیت، دانش آموزان ابتدایی
متن کامل [PDF 562 kb]   (49 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Improving Creativity through Pictorial Teaching of Farsi. QJOE. 2017; 33 (2) :67-80
URL: http://qjoe.ir/article-1-452-fa.html
اکبری مبارکه بتول، اباذری زهرا، رحمتی نرگس، میرحسینی زهره. اثربخشی آموزش تصویری کتاب فارسی بر افزایش خلاقیت و مؤلفه­ های آن در دانش‌آموزان: مطالعه موردی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1396; 33 (2) :67-80

URL: http://qjoe.ir/article-1-452-fa.html

دوره 33، شماره 2 - ( 5-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 800 queries by yektaweb 3535