[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 33، شماره 2 - ( 5-1396 ) ::
جلد 33 شماره 2 صفحات 80-67 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش تصویری کتاب فارسی بر افزایش خلاقیت و مؤلفه­ های آن در دانش‌آموزان: مطالعه موردی
بتول اکبری مبارکه ، زهرا اباذری ، نرگس رحمتی ، زهره میرحسینی
چکیده:   (4317 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تصویری کتاب فارسی بر افزایش خلاقیت و مؤلفه­ های آن در دانش‌آموزان دختر دورۀ ابتدایی شهر تهران است. روش پژوهش، شبه آزمایشی در قالب طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش همه دانش‌آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 93-1392 بود که 320 نفر از آنها به روش نمونه­ گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند و با جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار لازم برای اجرای این پژوهش پرسشنامه آزمون خلاقیت تورنس(فرم عابدی) بود. برای اجرای پژوهش در طول یک نیم ترم تحصیلی آموزش کتاب فارسی به صورت تصویری انجام شد. پس از اجرای پرسشنامۀ خلاقیت در مرحله پیش‌­آزمون و پس ­آزمون، داده ­ها با نرم افزار SPSS22 و با روش تحلیل آزمون t با دو نمونه مستقل، تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش نشان دادند که میان گروه آزمایش و کنترل در مؤلفه­ های ابتکار، بسط و انعطاف­ پذیری تفاوت معنادار وجود دارد، اما در مؤلفه سیالی تفاوت زیاد مشاهده نشد. پیشنهاد می­‌شود آموزش تصویری در مدارس مد نظر قرارگیرد و تأثیر آموزش تصویری سایر کتابها بر میزان خلاقیت دانش آموزان بررسی شود.
 
 
واژه‌های کلیدی: خلاقیت، آموزش تصویری، روشهای افزایش خلاقیت، دانش آموزان ابتدایی
متن کامل [PDF 562 kb]   (1468 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/7/15 | پذیرش: 1395/7/24 | انتشار: 1396/5/11
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari Mobaarakeh B, Abaazari, Ph.D. Z, Rahmati N, Mirhoseini, Ph.D. Z. Improving Creativity through Pictorial Teaching of Farsi. QJOE 2017; 33 (2) :67-80
URL: http://qjoe.ir/article-1-452-fa.html

اکبری مبارکه بتول، اباذری زهرا، رحمتی نرگس، میرحسینی زهره. اثربخشی آموزش تصویری کتاب فارسی بر افزایش خلاقیت و مؤلفه­ های آن در دانش‌آموزان: مطالعه موردی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1396; 33 (2) :67-80

URL: http://qjoe.ir/article-1-452-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 33، شماره 2 - ( 5-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4657