[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 33، شماره 2 - ( 5-1396 ) ::
جلد 33 شماره 2 صفحات 9-40 برگشت به فهرست نسخه ها
تأکید بر راه ­حلهای چندگانه: کلیدی برای تقویت مهارت تعمیم درتفکر ریاضی­ وار
زهرا رحیمی ، ابراهیم طلایی، ابراهیم ریحانی، هاشم فردانش
چکیده:   (222 مشاهده)
تأکید بر راه ­حلهای چندگانه: کلیدی برای تقویت مهارت تعمیم درتفکر ریاضی­ وار
زهرا رحیمی*
دکتر ابراهیم طلایی**
دکتر ابراهیم ریحانی***
دکتر هاشم فردانش****
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان اثربخشی آموزش با تأکید بر راه­ حلهای چندگانه، در تقویت مهارت تعمیم -به عنوان یکی از وجوه بارز تفکر ریاضی­ وار- در دانش ­آموزان دوره­ متوسطۀ دوم است. شرکت­ کنندگان این مطالعه از میان دانش آموزان دو رشته­ ریاضی و تجربی انتخاب شدند تا امکان بررسی تأثیرات این روش روی دانش­ آموزان با مهارت بالاتر و پایین­تر در درس ریاضی فراهم شود. این افراد متشکل از 47 دانش­ آموز (20 نفر از رشته ریاضی، 27 نفر از رشته تجربی) در گروه مداخله و 54 دانش ­آموز (20 نفر از رشته ریاضی و 34 نفر از رشته تجربی) در گروه کنترل هستند که همگی در سال تحصیلی 95-1394، در دبیرستانهای دولتی دخترانۀ منطقۀ 3 آموزش و پرورش شهر تهران و در پایه­ دوم متوسطۀ دوم مشغول به تحصیل بودند. ابزار این مطالعه،دو آزمون (در قالب پیش ­آزمون و پس ­آزمون) است که همۀ سؤالات آن از مقالات معتبر اتخاذ شده­ است و بر مبنای دسته­ب ندی جردک و ال­موهیر (2014) به سنجش سه خرده مهارت تعمیم فوری، تعمیم نزدیک و تعمیم دور می­پردازد.روش پژوهش در این مطالعه، کنش ­پژوهی است، اما در بطن آن از روش شبه آزمایشی نیز استفاده شده است.نتایج تحلیلها حاکی است که استفاده از آموزش به کمک راه­ حلهای چندگانه،مهارت تعمیم را در هر دو گروه تجربی و ریاضی افزایش می­دهد و در تمام خرده ­مهارتها، دو گروه به یک میزان عملکردی بهتر خود نشان دادند. تحلیل کیفی پاسخهای ارائه شده از سوی دانش­ آموزان نیز، نتایجی دیگر به دست می­دهد که در محورهای عدم آشنایی کامل دانش­ آموزان با مفهوم متغیر، شکاف میان تفکر حسابی و تفکر جبری و ضعف در بیان تعمیم و گفتمان ریاضی قابل اختصار است.
کلید واژگان:راه ­حلهای چندگانه، تعمیم، تفکر ریاضی­ وار
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 30/1/95   تاریخ پذیرش:3/9/95
*دانشجوی دکتری برنامه درسی، دانشگاه تربیت مدرس، رسالۀ دکتری طراحی الگوی تدریس برای تحقق تفکر ریاضی­وار در دانش­آموزانمتوسطه دوم (نویسنده مسئول)     mehrshid80@yahoo.com
**استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرسe.talae@modares.ac.ir
*** دانشیار گروه آموزش ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییe_reyhani@yahoo.com
**** دانشیار گروه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرسhfardanesh@yahoo.com
واژه‌های کلیدی: راه ­حلهای چندگانه، تعمیم، تفکر ریاضی­وار
متن کامل [PDF 1970 kb]   (60 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Multiple Solutions: A Key to Strengthening the Generalization Skill in Mathematic-Like Thinking. QJOE. 2017; 33 (2) :9-40
URL: http://qjoe.ir/article-1-450-fa.html
رحیمی زهرا، طلایی ابراهیم، ریحانی ابراهیم، فردانش هاشم. تأکید بر راه ­حلهای چندگانه: کلیدی برای تقویت مهارت تعمیم درتفکر ریاضی­ وار. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1396; 33 (2) :9-40

URL: http://qjoe.ir/article-1-450-fa.html

دوره 33، شماره 2 - ( 5-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.055 seconds with 796 queries by yektaweb 3471