در پژوهش حاضر به بررسی محتوای کتابهای درسی شیمی سال آخر دوره متوسطه دوم کشورهای ایران، ترکیه و مالزی از نظر توجه به مؤلفههای آمادگی شغلی پرداخته شده است. روش پژوهش کاربردی-توصیفی از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری کتابهای آزمایشگاه علوم تجربی 1 و 2 و شیمی دوره متوسطه دوم ایران در سال تحصیلی 1401-1400 و کتابهای شیمی دوره متوسطه دوم ترکیه و مالزی در سال تحصیلی 2020 بوده است. این پژوهش مجموع صفحات کتابهای شیمی شامل متن، تصاویر، پرسشها و فعالیتها را در برگرفته و در آن از روش نمونهگیری تمام شماری استفاده شده است. ابزارگردآوری دادهها سیاهه تحلیل محتوای محققساخته بود که روایی آن با توجه به نظر صاحبنظران تأیید و دادهها با روش آمار توصیفی تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که کتابهای شیمی سال آخر متوسطه سه کشور از نظر توجه به مؤلفههای آمادگی شغلی شباهتها و تفاوتهایی دارند. در هر سه کشور توجه به مؤلفه «شناخت و کشف فرصتهای شغلی» بیش از سایر مؤلفهها و میزان توجه به مؤلفه «انجام مهارتهای دستورزی» کمتر از سایر مؤلفهها بوده است. در مجموع مالزی بیشترین فراوانی را در توجه به مؤلفههای آمادگی شغلی داشته است و پس از آن ترکیه و ایران به ترتیب در رتبههای دوم و سوم قرار دارند. در مؤلفه «گرفتن تصمیم مناسب درباره مشاغل»، مالزی و ترکیه فراوانی تقریباً یکسانی داشتند، درحالیکه توجه به این مؤلفه در کتاب شیمی سال آخر ایران کمتر بود. تنها در مؤلفه «بروز رفتار مناسب هنگام کار»، مالزی فراوانی کمتری نسبت به ترکیه داشت. در کتاب شیمی سال آخر مالزی توجه بیشتری به تفکر نقاد، تفکر خلاق و انجام کار گروهی شده است.
Maleki N, Moosavi S M, Golestaaneh M. Preparing Students for the Future in Iran, Turkey, and Malaysia as Indicated by the Occupational Preparation Indices Identified in the High School Chemistry Textbooks. QJOE 2025; 40 (4) :222-242 URL: http://qjoe.ir/article-1-4184-fa.html
ملکی نسرین، موسوی سید محسن، گلستانه مهشید. آمادهسازی دانشآموزان برای آینده: بررسی مؤلفههای آمادگی شغلی در کتابهای درسی شیمی سال آخر دوره متوسطه ایران، ترکیه و مالزی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (4) :222-242