[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 4 - ( 12-1403 ) ::
جلد 40 شماره 4 صفحات 242-222 برگشت به فهرست نسخه ها
آماده‌سازی دانش‌آموزان برای آینده: بررسی مؤلفه‌های آمادگی شغلی در کتابهای درسی شیمی سال آخر دوره متوسطه ایران، ترکیه و مالزی
نسرین ملکی ، سید محسن موسوی ، مهشید گلستانه
دانشگاه فرهنگیان
چکیده:   (55 مشاهده)
در پژوهش حاضر به بررسی محتوای کتابهای درسی شیمی سال آخر دوره متوسطه دوم کشورهای ایران، ترکیه و مالزی از نظر توجه به مؤلفه‌های آمادگی شغلی پرداخته شده است. روش پژوهش کاربردی-توصیفی از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری کتابهای آزمایشگاه علوم تجربی 1 و 2 و شیمی دوره متوسطه دوم ایران در سال تحصیلی 1401-1400 و کتابهای شیمی دوره متوسطه دوم ترکیه و مالزی در سال تحصیلی 2020 بوده است. این پژوهش مجموع صفحات کتابهای شیمی شامل متن، تصاویر، پرسشها و فعالیتها را در برگرفته و در آن از روش نمونه‌گیری تمام شماری استفاده شده است. ابزارگردآوری داده‌­ها سیاهه تحلیل محتوای محقق‌­ساخته بود که روایی آن با توجه به نظر صاحب­‌نظران تأیید و داده­‌ها با روش آمار توصیفی تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که کتابهای شیمی سال آخر متوسطه سه کشور از نظر توجه به مؤلفه‌های آمادگی شغلی شباهتها و تفاوتهایی دارند. در هر سه کشور توجه به مؤلفه «شناخت و کشف فرصتهای شغلی» بیش از سایر مؤلفه‌ها و میزان توجه به مؤلفه «انجام مهارتهای دست‌­ورزی» کمتر از سایر مؤلفه‌ها بوده است. در مجموع مالزی بیشترین فراوانی را در توجه به مؤلفه‌های آمادگی شغلی داشته است و پس از آن ترکیه و ایران به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. در مؤلفه «گرفتن تصمیم مناسب درباره مشاغل»، مالزی و ترکیه فراوانی تقریباً یکسانی داشتند، درحالی‌که توجه به این مؤلفه در کتاب شیمی سال آخر ایران کمتر بود. تنها در مؤلفه «بروز رفتار مناسب هنگام کار»، مالزی فراوانی کمتری نسبت به ترکیه داشت. در کتاب شیمی سال آخر مالزی توجه بیشتری به تفکر نقاد، تفکر خلاق و انجام کار گروهی شده است.
واژه‌های کلیدی: کتاب شیمی سال آخر دوره متوسطه، تحلیل محتوا، آمادگی شغلی، ایران، مالزی، ترکیه
متن کامل [PDF 1046 kb]   (71 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/5/26 | پذیرش: 1403/1/27 | انتشار: 1403/12/1
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maleki N, Moosavi S M, Golestaaneh M. Preparing Students for the Future in Iran, Turkey, and Malaysia as Indicated by the Occupational Preparation Indices Identified in the High School Chemistry Textbooks. QJOE 2025; 40 (4) :222-242
URL: http://qjoe.ir/article-1-4184-fa.html

ملکی نسرین، موسوی سید محسن، گلستانه مهشید. آماده‌سازی دانش‌آموزان برای آینده: بررسی مؤلفه‌های آمادگی شغلی در کتابهای درسی شیمی سال آخر دوره متوسطه ایران، ترکیه و مالزی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (4) :222-242

URL: http://qjoe.ir/article-1-4184-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 4 - ( 12-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4679