[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 41، شماره 2 - ( 7-1404 ) ::
جلد 41 شماره 2 صفحات 130-111 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی موانع تحقق پذیری شایستگیهای تربیت اجتماعی دموکراتیک در نظام آموزش و پرورش ایران
پرنیان تقی پور حویزی ، علی اکبر شیخی فینی ، محمود مهرمحمدی ، سید عبدالوهاب سماوی
چکیده:   (31 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، شناسایی موانع تحقق‌­پذیری شایستگی‍‌های تربیت اجتماعی دموکراتیک در نظام آموزشی ایران است. رویکرد به­‌کار رفته در این پژوهش کیفی و روش آن تحلیل مضمون است. مشارکت­‌کنندگان پژوهش، 13 نفر از دکتر- معلمان (معلمان تحصیل‌کرده و باسابقه) آموزش و پرورش استان هرمزگان بودند که همزمان در دانشگاه فرهنگیان نیز فعالیت داشتند. رویکرد نمونه‌گیری، هدفمند و روش نمونه­‌گیری صاحب­‌نظران کلیدی بوده است. برای گردآوری داده­‌ها از مصاحبه نیمه‌­ساختاریافته استفاده شده است. پس از آن با بهره­‌گیری از نرم‌افزار MAXQDA موانع تحقق‌­پذیری شایستگیها در قالب 7 مضمون فراگیر، 14 مضمون سازمان‌دهنده و 29مضمون پایه تحلیل شده­اند. برای اعتباریابی کیفی، روش همگرایی مصاحبه‌­های انجام شده به کار رفته است، یعنی میزان توافق و مطابقت نظرات به­‌دست آمده را دو تن از متخصصان مقایسه کرده‌­اند. نتایج این پژوهش نشان داد که موانع تحقق­‌پذیری شایستگیهای تربیت دموکراتیک عبارت‌­اند از: ساختار و قدرت نظام آموزشی، ضعف در توانمندی معلمان، برنامه درسی و سرفصلها، مقاومت یادگیرندگان نسبت به طرح مسائل مذهبی، نامتناسب بودن متون آموزشی، عملکرد ضعیف معلمان در اجرا، عملکرد ضعیف ناشی از ساختار، محدودیت سواد فناورانه و مشکلات فنی و زیرساختها. بنابراین با توجه به نتایج پژوهش مذکور، ضرورت دارد که تصمیم‌­گیرندگان، برنامه‌­ریزان و دست‌­اندرکاران نظام آموزشی به ایجاد و تقویت بسترهای جدید برای تدوین و توسعه آموزش شایستگیهای شهروندی اهتمام ورزند.
واژه‌های کلیدی: موانع، شایستگی، تربیت اجتماعی دموکراتیک، آموزش و پرورش ایران
متن کامل [PDF 465 kb]   (42 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/1/14 | پذیرش: 1402/7/5 | انتشار: 1404/7/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghipoor Hoveyzi P, Sheikhi Fini A A, Mehrmohammadi M, Samaavi S A. Views of Experts on Reasons for the Absence of Democratic Social Values in Iranian Educational System. QJOE 2025; 41 (2) :111-130
URL: http://qjoe.ir/article-1-4104-fa.html

تقی پور حویزی پرنیان، شیخی فینی علی اکبر، مهرمحمدی محمود، سماوی سید عبدالوهاب. شناسایی موانع تحقق پذیری شایستگیهای تربیت اجتماعی دموکراتیک در نظام آموزش و پرورش ایران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (2) :111-130

URL: http://qjoe.ir/article-1-4104-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 41، شماره 2 - ( 7-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4722