[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 41، شماره 2 - ( 7-1404 ) ::
جلد 41 شماره 2 صفحات 70-49 برگشت به فهرست نسخه ها
چگونگی پیوند میان نظر و عمل: مطالعه موردی تدریس ریاضیات بر پایۀ مبانی انسان شناختی رودلف اشتاینر
مهدی سعیدی ، محمدحسن کریمی ، رحمت اله مرزوقی ، محبوبه البرزی
چکیده:   (18 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، فهم چگونگی پیوند میان نظر و عمل بر اساس مطالعه موردی تدریس ریاضیات بر پایۀ مبانی انسان­‌شناختی رودلف اشتاینر بود. داده‌­های پژوهش با روش نمونه­‌گیری هدفمند ازطریق مطالعه و بررسی اسناد مرتبط با رویکرد انسان­‌شناختی اشتاینر و همچنین به­‌کارگیری دانسته‌­های پژوهشگرانی که با فلسفۀ اشتاینر و رهیافت او آشنا بودند و تجربیات آنها در مقالاتی در این زمینه در بازه زمانی 2022-2000 در پایگاههای علمی معتبر و تارنماهای مرتبط به رشته تحریر درآمده، گردآوری شده است. به­‌منظور تجزیه‌­وتحلیل داده‌­ها از شیوه تحلیل­ مضمون استفاده شده است. برای اعتباریابی داده‌­ها از روشهای قابل­‌قبول و قابل­‌اعتماد­بودن استفاده‌­شده است. تحلیل داده­‌ها منجر به دسته­‌بندی سه مضمون سازمان­‌دهنده و 15مضمون پایه شده است. مضامین سازمان­‌دهنده شامل تناظر ابعاد وجودی انسان و هستی(عناصر اربعه و ...)، هستی روحانی انسان(ابعاد سه­‌گانۀ روح و ....) و نگاه کل‌­گرایانه و تکاملی به انسان(تکامل همه­‌جانبه و ...) است. پس از کشف مضامین انسان­‌شناختی فلسفۀ اشتاینر در راستای ارتباط میان آنها با تدریس درس ریاضی کوشش شده است. یافته­‌های پژوهش نشان دادند که تفسیر دیدگاه اشتاینر در بُعد انسان‌­شناختی فلسفه او در تدریس ریاضیات، با بهره­‌گیری از زمینه­‌هایی چون هنر به‌­عنوان بستر اصلی، در خلال رویکردی کل­‌نگر به تعلیم‌­وتربیت انسان، زمینۀ رشد و توسعۀ همۀ ابعاد وجودی انسان را مدنظر قرار می­‌دهد. متناظر با یافته­‌های پژوهش پیشنهاد می‌­شود که سیاستگذاران نظام آموزشی برای اصلاح روند تربیت تک‌­بعدی و صرفاً شناخت-­محور موجود در مدارس، رهیافتهای حاصل با محوریت زیبایی­‌شناختی را برای تعدیل و اصلاح وضعیت موجود مدنظر قرار دهند.
واژه‌های کلیدی: فلسفه آموزش وپرورش، رودلف اشتاینر، ریاضیات، برنامه درسی هنر-محور
متن کامل [PDF 577 kb]   (17 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/16 | پذیرش: 1401/10/6 | انتشار: 1404/7/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sa’eedi M, Karimi M H, Marzooghi R, Alborzi M. The Tie between Theory and Practice: A Case Study on the Teaching of Mathematics Based on Rudolf Steiner’s Views. QJOE 2025; 41 (2) :49-70
URL: http://qjoe.ir/article-1-3807-fa.html

سعیدی مهدی، کریمی محمدحسن، مرزوقی رحمت اله، البرزی محبوبه. چگونگی پیوند میان نظر و عمل: مطالعه موردی تدریس ریاضیات بر پایۀ مبانی انسان شناختی رودلف اشتاینر. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (2) :49-70

URL: http://qjoe.ir/article-1-3807-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 41، شماره 2 - ( 7-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4722