هدف پژوهش حاضر، فهم چگونگی پیوند میان نظر و عمل بر اساس مطالعه موردی تدریس ریاضیات بر پایۀ مبانی انسانشناختی رودلف اشتاینر بود. دادههای پژوهش با روش نمونهگیری هدفمند ازطریق مطالعه و بررسی اسناد مرتبط با رویکرد انسانشناختی اشتاینر و همچنین بهکارگیری دانستههای پژوهشگرانی که با فلسفۀ اشتاینر و رهیافت او آشنا بودند و تجربیات آنها در مقالاتی در این زمینه در بازه زمانی 2022-2000 در پایگاههای علمی معتبر و تارنماهای مرتبط به رشته تحریر درآمده، گردآوری شده است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از شیوه تحلیل مضمون استفاده شده است. برای اعتباریابی دادهها از روشهای قابلقبول و قابلاعتمادبودن استفادهشده است. تحلیل دادهها منجر به دستهبندی سه مضمون سازماندهنده و 15مضمون پایه شده است. مضامین سازماندهنده شامل تناظر ابعاد وجودی انسان و هستی(عناصر اربعه و ...)، هستی روحانی انسان(ابعاد سهگانۀ روح و ....) و نگاه کلگرایانه و تکاملی به انسان(تکامل همهجانبه و ...) است. پس از کشف مضامین انسانشناختی فلسفۀ اشتاینر در راستای ارتباط میان آنها با تدریس درس ریاضی کوشش شده است. یافتههای پژوهش نشان دادند که تفسیر دیدگاه اشتاینر در بُعد انسانشناختی فلسفه او در تدریس ریاضیات، با بهرهگیری از زمینههایی چون هنر بهعنوان بستر اصلی، در خلال رویکردی کلنگر به تعلیموتربیت انسان، زمینۀ رشد و توسعۀ همۀ ابعاد وجودی انسان را مدنظر قرار میدهد. متناظر با یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود که سیاستگذاران نظام آموزشی برای اصلاح روند تربیت تکبعدی و صرفاً شناخت-محور موجود در مدارس، رهیافتهای حاصل با محوریت زیباییشناختی را برای تعدیل و اصلاح وضعیت موجود مدنظر قرار دهند.
Sa’eedi M, Karimi M H, Marzooghi R, Alborzi M. The Tie between Theory and Practice: A Case Study on the Teaching of Mathematics Based on Rudolf Steiner’s Views. QJOE 2025; 41 (2) :49-70 URL: http://qjoe.ir/article-1-3807-fa.html
سعیدی مهدی، کریمی محمدحسن، مرزوقی رحمت اله، البرزی محبوبه. چگونگی پیوند میان نظر و عمل: مطالعه موردی تدریس ریاضیات بر پایۀ مبانی انسان شناختی رودلف اشتاینر. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (2) :49-70