فهم پداگوژی ازبرخواندن و چرایی تداوم آن(مرور سیستماتیک)
|
فاطمه رجب پور سواری ، زهرا نیک نام ، نعمت الله فاضلی  |
|
|
چکیده: (34 مشاهده) |
هدف از مقاله حاضر فهم پداگوژی ازبرخواندن و چرایی تداوم آن است. این پژوهش به روش مرور سیستماتیک انجام شده است. جامعه شامل همه مقالات پژوهشی 25 سال اخیر، مشتمل بر 94 سند بود که پس از اعمال ملاکها، 48 مقاله به عنوان نمونه انتخاب شده است. با مطالعه متن کامل مقالات مصادیق کدگذاری و در زیرگروههای بزرگتر دستهبندی شدند. برای اعتبارپذیری یافتهها از تکنیک خودبازبینی پژوهشگر استفاده شده است. یافتهها نشان دادند که ازبرخواندن پدیدهای پیچیده و چندلایه است. سه سطح ساختار، سیستم و سوژه در استمرار پداگوژی ازبرخواندن شناسایی شد. در سطح ساختار عوامل فرهنگی-اجتماعی، سیاسی، دین و ایدئولوژی قابل ذکرند که در کلیتی که زندگی جمعی را رقم می زند در پداگوژی ازبرخواندن نقش دارند. در سطح سیستم، نظام آموزشی قرار دارد که ضمن تأثیرپذیری از سطح ساختار، بر آن نیز اثرگذر است. در این سطح عواملی مانند برنامههایدرسی، قوانین آموزش و پرورش، معلم، نظام تربیت معلم، نظام ارزشیابی و نظام مدیریت جامعه قرار دارند. نظام آموزشی انتقالدهنده ارزشهای اساسی جامعه به مدرسه است و به بازتولید ارزشهای سطح ساختار میپردازد. سطح سوژه، مشتمل بر دانشآموز، والدین، کادر آموزشی و مدیران و سیاستگذاران آموزشی است. کنشگران مدرسه بر اساس تصورات و تجربیات خود با مرجح دانستن روش تدریس معلم-محور و ارزشیابی سنتی، کنترل و نظم مکانیکی کلاس درس این رویکرد را استمرار میبخشند.
|
|
واژههای کلیدی: پداگوژی ازبرخواندن، آموزش بانکی، حافظه-محوری، یادگیری طوطی وار |
|
متن کامل [PDF 507 kb]
(37 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/6/16 | پذیرش: 1401/10/12 | انتشار: 1404/7/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|