[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 41، شماره 2 - ( 7-1404 ) ::
جلد 41 شماره 2 صفحات 150-131 برگشت به فهرست نسخه ها
فهم پداگوژی ازبرخواندن و چرایی تداوم آن(مرور سیستماتیک)
فاطمه رجب پور سواری ، زهرا نیک نام ، نعمت الله فاضلی
چکیده:   (34 مشاهده)
هدف از مقاله حاضر فهم پداگوژی ازبرخواندن و چرایی تداوم آن است. این پژوهش به روش مرور سیستماتیک انجام شده است. جامعه شامل همه مقالات پژوهشی 25 سال اخیر، مشتمل بر 94 سند بود که پس از اعمال ملاکها، 48 مقاله به عنوان نمونه انتخاب شده است. با مطالعه متن کامل مقالات مصادیق کدگذاری و در زیرگروههای بزرگ­تر دسته‌­بندی شدند. برای اعتبارپذیری یافته‌­ها از تکنیک خودبازبینی پژوهشگر استفاده شده است. یافته‌­ها نشان دادند که ازبرخواندن پدیده­‌ای پیچیده و چندلایه است. سه سطح ساختار، سیستم و سوژه در استمرار پداگوژی ازبرخواندن شناسایی شد. در سطح ساختار عوامل فرهنگی-اجتماعی، سیاسی، دین و ایدئولوژی  قابل ذکرند  که در کلیتی که زندگی جمعی را رقم می زند در پداگوژی ازبرخواندن نقش دارند. در سطح سیستم، نظام آموزشی قرار دارد که ضمن تأثیرپذیری از سطح ساختار، بر آن نیز اثرگذر است. در این سطح عواملی مانند برنامه‌­های­‌درسی، قوانین آموزش و پرورش، معلم، نظام تربیت معلم، نظام ارزشیابی و نظام مدیریت جامعه قرار دارند.  نظام آموزشی انتقال­‌دهنده ارزشهای اساسی جامعه به­ مدرسه است و به بازتولید ارزشهای سطح ساختار می­‌پردازد. سطح سوژه، مشتمل بر دانش‌­آموز، والدین، کادر آموزشی و مدیران و سیاستگذاران آموزشی است. کنشگران مدرسه بر اساس تصورات و تجربیات خود با مرجح دانستن روش تدریس معلم-محور و ارزشیابی سنتی، کنترل و نظم مکانیکی کلاس ­درس این رویکرد را استمرار می­‌بخشند.
 
واژه‌های کلیدی: پداگوژی ازبرخواندن، آموزش بانکی، حافظه-محوری، یادگیری طوطی وار
متن کامل [PDF 507 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/16 | پذیرش: 1401/10/12 | انتشار: 1404/7/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rajabpoor Savaari F, Niknaam Z, Faazeli N. Pedagogical Understanding of Rote Memorization and the Reasons for its Continuity. QJOE 2025; 41 (2) :131-150
URL: http://qjoe.ir/article-1-3806-fa.html

رجب پور سواری فاطمه، نیک نام زهرا، فاضلی نعمت الله. فهم پداگوژی ازبرخواندن و چرایی تداوم آن(مرور سیستماتیک). فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (2) :131-150

URL: http://qjoe.ir/article-1-3806-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 41، شماره 2 - ( 7-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4722