[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 3 - ( 9-1403 ) ::
جلد 40 شماره 3 صفحات 84-67 برگشت به فهرست نسخه ها
طرح تربیتی «مراقبت پدرانه» در مدرسه: ماهیت و مفاهیم زیرساز
محمد قربانعلی ، شهین ایروانی ، نرگس سادات سجادیه
چکیده:   (356 مشاهده)
در نهاد مراقبت پدرانه، فردی برای مراقبت و پیگیری امور عده‌ای از دانش‌آموزان در مدرسه در نظر گرفته می‌شود. این نهاد ابتدا در مدارس کلیسا به وجود آمد و در ادامه دچار تحولاتی شد. با بررسی ریشه‌های تاریخی و تحلیل مفهوم «مراقبت پدرانه»، مفاهیم «قیمیت»، «اصلاحگری اجتماعی-اخلاقی»، «اقتدار، کنترل و مراقبت»، «نگاه کل‌گرایانه به فرد و تربیت»، «رستگاری-محوری و خیرخواهی»، «فردی‌نگری (شخصی‌سازی)» و «عشق و نوع‌دوستی» به منزلۀ مفاهیم زیرساز این طرح تعیین شده‌اند. با دسته‌بندی رویکردهای موجود مراقبت پدرانه به سه ویراست «مراقبت پدرانه برای کنترل و انضباط»، «مراقبت پدرانه برای رفع ناهنجاریهای فردی و جمعی» و «مراقبت پدرانه برای پیشرفت تحصیلی» و بررسی مفاهیم زیرساز هرکدام، ویراست «مراقب پدرانه انسانی» پیشنهاد شده است. همچنین با توجه به مفاهیم استخراج شده تهدید‌ها و فرصتهای این طرح استخراج شد. در بخش تهدیدها به «اقتدار صوری و کنترل بیرونی»، «قدرت پنهان شده در نقاب شبانی و اصلاحگری»، «پرورش خویشتن رام و کاذب» و «جایگزینی تربیت با تلقین و عادت» و در بخش فرصتها به «ورود اخلاق و خیرخواهی به مدرسه»، «جامعیت نگاه در نگریستن به شاگرد و تربیت»، «شخصی‌سازی آموزش و عبور از آموزش توده‌وار» و «دمیده شدن نسیم عشق در فضای مدرسه» اشاره شده است.
واژه‌های کلیدی: مراقبت پدرانه، مسیحیت، مدرسه، مفاهیم زیرساز
متن کامل [PDF 492 kb]   (397 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/24 | پذیرش: 1401/11/16 | انتشار: 1403/9/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

GhorbaanAli M, Iravaani S, Sajjaadiyeh N S. Pastoral Care at Schools: An Educational Plan, its Nature and Underpinning Concepts. QJOE 2024; 40 (3) :67-84
URL: http://qjoe.ir/article-1-3760-fa.html

قربانعلی محمد، ایروانی شهین، سجادیه نرگس سادات. طرح تربیتی «مراقبت پدرانه» در مدرسه: ماهیت و مفاهیم زیرساز. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (3) :67-84

URL: http://qjoe.ir/article-1-3760-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 3 - ( 9-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710