در نهاد مراقبت پدرانه، فردی برای مراقبت و پیگیری امور عدهای از دانشآموزان در مدرسه در نظر گرفته میشود. این نهاد ابتدا در مدارس کلیسا به وجود آمد و در ادامه دچار تحولاتی شد. با بررسی ریشههای تاریخی و تحلیل مفهوم «مراقبت پدرانه»، مفاهیم «قیمیت»، «اصلاحگری اجتماعی-اخلاقی»، «اقتدار، کنترل و مراقبت»، «نگاه کلگرایانه به فرد و تربیت»، «رستگاری-محوری و خیرخواهی»، «فردینگری (شخصیسازی)» و «عشق و نوعدوستی» به منزلۀ مفاهیم زیرساز این طرح تعیین شدهاند. با دستهبندی رویکردهای موجود مراقبت پدرانه به سه ویراست «مراقبت پدرانه برای کنترل و انضباط»، «مراقبت پدرانه برای رفع ناهنجاریهای فردی و جمعی» و «مراقبت پدرانه برای پیشرفت تحصیلی» و بررسی مفاهیم زیرساز هرکدام، ویراست «مراقب پدرانه انسانی» پیشنهاد شده است. همچنین با توجه به مفاهیم استخراج شده تهدیدها و فرصتهای این طرح استخراج شد. در بخش تهدیدها به «اقتدار صوری و کنترل بیرونی»، «قدرت پنهان شده در نقاب شبانی و اصلاحگری»، «پرورش خویشتن رام و کاذب» و «جایگزینی تربیت با تلقین و عادت» و در بخش فرصتها به «ورود اخلاق و خیرخواهی به مدرسه»، «جامعیت نگاه در نگریستن به شاگرد و تربیت»، «شخصیسازی آموزش و عبور از آموزش تودهوار» و «دمیده شدن نسیم عشق در فضای مدرسه» اشاره شده است.
GhorbaanAli M, Iravaani S, Sajjaadiyeh N S. Pastoral Care at Schools: An Educational Plan, its Nature and Underpinning Concepts. QJOE 2024; 40 (3) :67-84 URL: http://qjoe.ir/article-1-3760-fa.html
قربانعلی محمد، ایروانی شهین، سجادیه نرگس سادات. طرح تربیتی «مراقبت پدرانه» در مدرسه: ماهیت و مفاهیم زیرساز. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (3) :67-84