این پژوهش به منظور شناسایی و اولویتبندی ابعاد و مؤلفههای الگوی برنامهدرسی لایهای برمبنای روش دلفی فازی و فرایند تحلیل سلسلهمراتبی انجام شده است. برای این هدف از شیوه دلفی فازی استفاده شده که یکی از روشهای مؤثر دستیابی به توافق گروهی خبرگان است. جامعه پژوهش در این بخش، متخصصان حوزه برنامهدرسی بودند که با استفاده از رویکرد هدفمند قضاوتی 30 نفر از میان آنها برگزیده شدند و در نهایت 20 نفر در پژوهش شرکت کردند. ابزار گردآوری اطلاعات این بخش از پژوهش، پرسشنامه محققساخته برمبنای ویژگیهای الگوی پیشنهادی بود. سپس به تعیین اهمیت نسبی ابعاد و مؤلفههای الگوی برنامه درسی لایهای از نظر خبرگان علمی به شیوه تحلیل سلسلهمراتبی(AHP) پرداخته شد. برای این منظور پرسشنامه مقایسات زوجی تهیه و به شیوه الکترونیکی میان شرکتکنندگان در پژوهش توزیع شد. برای بیان مقایسات زوجی از شرکتکنندگان مرحله قبل استفاده شد. این اقدامات منجر به شناسایی و تأیید 45 مؤلفه در 9 بعد طراحی، هدف، محتوا، روش، تکالیف یادگیری، محیط یادگیری، دانشآموز، معلم و ارزشیابی در الگوی برنامهدرسی لایهای شد. نتایج حاصل از تحلیل بر مبنای فرایند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) حاکی از آن است که بعد معلم، در الگوی برنامهدرسی لایهای دارای بیشترین اهمیت است.
Sharafi S, Moemeni Mahmoo’ee H, Akbari A, Fallaah Mehneh T. Identification and Prioritization of Dimensions and Constituents of Layered Curriculum Based on Fuzzy Delphi and AHP Methods. QJOE 2025; 40 (4) :87-108 URL: http://qjoe.ir/article-1-3689-fa.html
شرفی سکینه، مؤمنی مهمویی حسین، اکبری احمد، فلاح مهنه تورج. شناسایی و اولویتبندی ابعاد و مؤلفه های برنامه درسی لایه ای مبتنی بر روش دلفی فازی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP). فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (4) :87-108