[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 4 - ( 12-1403 ) ::
جلد 40 شماره 4 صفحات 108-87 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و اولویت‌بندی ابعاد و مؤلفه های برنامه درسی لایه ای مبتنی بر روش دلفی فازی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
سکینه شرفی ، حسین مؤمنی مهمویی ، احمد اکبری ، تورج فلاح مهنه
چکیده:   (51 مشاهده)
این پژوهش به منظور شناسایی و اولویت‌بندی ابعاد و مؤلفه‌های الگوی برنامه‌درسی لایه‌ای برمبنای روش دلفی ‌فازی و فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی انجام شده است. برای این هدف از شیوه دلفی ‌فازی استفاده شده که یکی از روشهای مؤثر دستیابی به توافق گروهی خبرگان است. جامعه پژوهش در این بخش، متخصصان حوزه برنامه‌درسی بودند که با استفاده از رویکرد هدفمند قضاوتی 30 نفر از میان آنها برگزیده شدند و در نهایت 20 نفر در پژوهش شرکت کردند. ابزار گرد‌آوری اطلاعات این بخش از پژوهش، پرسشنامه محقق­‌ساخته برمبنای ویژگیهای الگوی پیشنهادی بود. سپس به تعیین اهمیت نسبی ابعاد و مؤلفه‌های الگوی برنامه ‌درسی لایه‌ای از نظر خبرگان علمی به شیوه تحلیل سلسله­‌مراتبی(AHP) پرداخته شد. برای این منظور پرسشنامه مقایسات زوجی تهیه و به شیوه الکترونیکی میان شرکت‌کنندگان در پژوهش توزیع شد. برای بیان مقایسات زوجی از شرکت­‌کنندگان مرحله قبل استفاده شد. این اقدامات منجر به شناسایی و تأیید 45 مؤلفه در 9 بعد طراحی، هدف، محتوا، روش، تکالیف یادگیری، محیط یادگیری، دانش‌­آموز، معلم و ارزشیابی در الگوی برنامه‌درسی لایه‌ای شد. نتایج حاصل از تحلیل‌ بر مبنای فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP) حاکی از آن است که بعد معلم، در الگوی برنامه‌درسی لایه‌ای دارای بیشترین اهمیت است.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی لایه‌ای، دلفی فازی، تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
متن کامل [PDF 632 kb]   (62 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/25 | پذیرش: 1401/12/15 | انتشار: 1403/12/1
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharafi S, Moemeni Mahmoo’ee H, Akbari A, Fallaah Mehneh T. Identification and Prioritization of Dimensions and Constituents of Layered Curriculum Based on Fuzzy Delphi and AHP Methods. QJOE 2025; 40 (4) :87-108
URL: http://qjoe.ir/article-1-3689-fa.html

شرفی سکینه، مؤمنی مهمویی حسین، اکبری احمد، فلاح مهنه تورج. شناسایی و اولویت‌بندی ابعاد و مؤلفه های برنامه درسی لایه ای مبتنی بر روش دلفی فازی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP). فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (4) :87-108

URL: http://qjoe.ir/article-1-3689-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 4 - ( 12-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4679