[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 33، شماره 1 - ( 3-1396 ) ::
جلد 33 شماره 1 صفحات 135-154 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر رویکردهای آموزشی بر مهارتهای اجتماعی کودکان پیش­ دبستانی
نعیما محمدی ، مهناز مستری
چکیده:   (324 مشاهده)

بررسی تأثیر رویکردهای آموزشی بر مهارتهای اجتماعی کودکان پیش­دبستانی

دکتر نعیما محمدی*

مهناز مستری**

چکیده

هدف پژوهش حاضر1بررسی عملکرد رویکردهای آموزشی در تقویت مهارتهای اجتماعی فراگیران و پاسخ دادن به این پرسش است که هر یک از این رویکردها چه تأثیری بر تقویت مهارتهای عاطفی- اجتماعی کودکان می­گذارد. برای این منظور پنجخرده مقیاس مهارتهای عاطفی- اجتماعی شامل خودکنترلی، خودکارآمدی تحصیلی، پشتکار، مهارت رهبری و توانایی ارتباط اجتماعی انتخاب شدند. این مقیاسها طی سال تحصیلی 94-1393در سه مرحله سه ماهه با توجه به تفاوتهای روش­شناختی دو رویکرد آموزشی واحد کار و پروژه­ای مقایسه شدند. چارچوب نظری این پژوهش بابهره گیری از الگوی مدارس رجیو امیلیا و نظریات مالاگاتزی و لیلیان کتز تنظیم شده است. روش تحقیق از نوع پیمایش مقطعیو ابزار پژوهش پرسشنامه است. حجم نمونه شامل 383 کودک7-6 ساله بودهکه در مراکز پیش­ دبستانی شهر کرمان تحت آموزش بوده اند.یافته­ های حاصل از آزمون T مستقل نشان داد که میانگین مهارتهای اجتماعی-عاطفی کودکان پروژه-­محور در مقایسه با واحدکار بیشتر است.همچنین هر یک از مهارتهای عاطفی-اجتماعی طی دوره­ های زمانی متفاوت در کودکان بروز می­کند، به طوری­که توانایی روابط اجتماعی در رویکرد پروژه­ای و توان رهبریدر رویکرد واحدکار بسیار بیشتر از دیگر خرده مقیاسها به­ دست آمد. در بعد مهارتهای خودکارآمدی، خودکنترلی و پشتکار کودکان تفاوتی معنادار دررویکرد پروژه­ای نسبت به رویکرد واحد کار آشکار شد. با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد می­شود والدین، برنامه­ ریزان و مدیران آموزشی ظرفیتها و ضعفهای کودکان را در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهند تا خدمات آموزشی متناسب و هدفمند دریافت کنند.

کلید واژگان: رویکرد پروژه­ای، رویکرد واحدکار، مهارتهای اجتماعی، کودکان پیش­ دبستانی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ دریافت:‌ 20/8/94                      تاریخ پذیرش: 6/6/95

*استادیار گروه جامعه شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهیدباهنر کرمان، کرمان، ایران (نویسنده مسئول)Naima.mohammadi@uk.ac.ir

**کارشناس ارشد رشته تحقیقات آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد انارmesterymahnaz@yahoo.com

1. این مقاله مستخرج از طرح پژوهشی مصوب و تحت حمایت مالی معاونت پژوهشی دانشگاه شهید باهنر کرمان می­باشد.

 

واژه‌های کلیدی: رویکرد پروژه­ای، رویکرد واحدکار، مهارتهای اجتماعی، کودکان پیش­ دبستانی
متن کامل [PDF 595 kb]   (75 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۲/۱۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Effect of Teaching Approaches on Preschoolers’ Social Skills. QJOE. 2017; 33 (1) :135-154
URL: http://qjoe.ir/article-1-336-fa.html
محمدی نعیما، مستری مهناز. بررسی تأثیر رویکردهای آموزشی بر مهارتهای اجتماعی کودکان پیش­ دبستانی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1396; 33 (1) :135-154

URL: http://qjoe.ir/article-1-336-fa.html

دوره 33، شماره 1 - ( 3-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 789 queries by yektaweb 3461