[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 33، شماره 1 - ( 3-1396 ) ::
جلد 33 شماره 1 صفحات 115-134 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی موانع تحصیل دختران روستایی (پژوهشی کیفی)
زهرا فرضی‌زاده ، مهدی طالب، محمود متوسلی
چکیده:   (143 مشاهده)

بررسی موانع تحصیل دختران روستایی (پژوهشی کیفی)

دکتر زهرا فرضی‌زاده*

دکتر مهدی طالب**

دکتر محمود متوسلی***

چکیده

آموزش به منزلۀ اقدامی مهم در فرآیند توانمندسازی، حق طبیعی انسانها به شمار می‌رود و نقشی مهم در تعالی آنها دارد. یکی از مسائل مشهود در برخی نواحی روستایی کشور، عدم تحصیل یا ترک تحصیل دختران روستایی در سالهای نخست تحصیل است. هدف پژوهش حاضر، بررسی موانع تحصیل دختران روستایی در روستای چکوچه‌پشت و نواحی کوهستانی گَن‌گَله‌واه و دوران در شهرستان رضوانشهر است که با روش تحقیق کیفی انجام شده است. برای گردآوری داده‌ها از مشاهده و مصاحبه‌های نیمه‌سازمان‌یافته و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل موضوعی استفاده شده است. بر اساس یافته‌های پژوهش، مجموعه‌ای از عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در تصمیم‌گیری برای تحصیل دختران روستایی مؤثر است. این عوامل عبارتاند از: عدم باور والدین به ضرورت تحصیل یا ادامه تحصیل دختران، تأکید بر ازدواج زودهنگام دختران، گسترش شایعات مردم به سبب خروج دختران از منزل و تبعیض میان فرزند دختر و پسر که همگی در نهادهای غیررسمی اجتماع محلی ریشه دارند. باورها نقشی بسیار مهم در عدم تحصیل یا ترک تحصیل دختران روستایی دارند و استعدادهای نهفته در وجود افراد، به دلیل فقدان محیطی مناسب، امکان بروز ندارند. عدم تناسب آموزشهای ارائه‌شده در مدارس با ظرفیتها و استعدادهای وجودی افراد و تناسب کم مطالب آموزشی با نیازهای آنها در زندگی روزمره عوامل مهم دیگری هستند که بی‌علاقگی به تحصیل، تقویت باور به عدم سودمندی آن و تثبیت هنجارهای ممانعت‌کننده از تحصیل را موجب می‌شوند. امنیت کم جاده‌ها، دوری از امکانات آموزشی و وضعیت مالی ضعیف نیز از دیگر عوامل محدودکننده در این زمینه‌اند.

کلیدواژگان: آموزش، توانمندی، دختران روستایی، زندگی خوب، نهادهای رسمی و غیررسمی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ دریافت: 23/8/94                   تاریخ پذیرش: 6/6/95

* استادیار گروه برنامه‌ریزی اجتماعی دانشگاه تهران (نویسنده مسئول)                                                               Farzizade@ut.ac.ir

** استاد گروه جامعه‌شناسی توسعه روستایی دانشگاه تهران                                                                                   Taleb@ut.ac.ir

*** استاد گروه اقتصاد اجتماعی و نهادی دانشگاه تهران                                                                                 Motvasel@ut.ac.ir

واژه‌های کلیدی: آموزش، توانمندی، دختران روستایی، زندگی خوب، نهادهای رسمی و غیررسمی
متن کامل [PDF 644 kb]   (40 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۲/۱۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A Qualitative Study of the Academic Hurdles Faced by Girls in Rurals Regions. QJOE. 2017; 33 (1) :115-134
URL: http://qjoe.ir/article-1-335-fa.html
فرضی‌زاده زهرا، طالب مهدی، متوسلی محمود. بررسی موانع تحصیل دختران روستایی (پژوهشی کیفی). فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1396; 33 (1) :115-134

URL: http://qjoe.ir/article-1-335-fa.html

دوره 33، شماره 1 - ( 3-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.054 seconds with 791 queries by yektaweb 3433