[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 33، شماره 1 - ( 3-1396 ) ::
جلد 33 شماره 1 صفحات 75-92 برگشت به فهرست نسخه ها
عملکرد تربیت هنری بر مبنای عناصر برنامه درسی در درس علوم تجربی پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی 94-93 شهر تهران
مهسا انتظامی، مریم سیف نراقی ، عزت اله نادری
چکیده:   (454 مشاهده)

عملکرد تربیت هنری بر مبنای عناصر برنامه درسی در درس علوم تجربی پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی 94-93 شهر تهران

مهسا انتظامی*

 دکتر مریم سیف نراقی**

 دکتر عزت اله نادری***

چکیده

در این تحقیق به بررسی عملکرد تربیت هنری در درس علوم تجربی بر مبنای عناصر برنامه درسی در پایه ششم پرداخته شده است.تربیت هنری و مؤلفه­رهای آن در آموزش با توجه به نظر کارشناسان و متخصصان حوزه آموزش و اساتید دانشگاه، از سند برنامه درسی جمهوری اسلامی ایران استخراج شده است. در ایران علی­رغم توجه به تربیت هنری در سند برنامه درسی، به عملکرد آن توجهی خاص صورت نگرفته است. نوع تحقیق کاربردی و روش انجام آن نیمه­ تجربی است که در قالب گروه پیش­ آزمون و  پس­ آزمون انجام گرفته است. نمونه ای شامل 60 دانش آموز پایه ششم بر اساس نمونه­ گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده که به ­طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفته اند. از میان مهم­ترین مؤلفه­ های تربیت هنری در نظام آموزشی می­توان به پرورش حواس، ایجاد حس زیبایی­ شناسی، قدرت تخیل و خلاقیت اشاره کرد. با درنظر گرفتن عناصر برنامه درسی(هدف، محتوا، روشهای تدریس، ارزشیابی) نمون برگی (چک لیست) تهیه و تدوین شده است. تربیت هنری در گروه آزمایش طی جلساتی معین انجام پذیرفته است. نتایج به­ طور کلی حاکی از آن است که عملکرد مؤلفه­ های تربیت هنری در عناصر برنامه درسی و اعمال آن در کلاس تغییرات مثبت و معناداری در ارتقای سطح یادگیری و خلاقیت دانش آموزان به­ وجود آورده است. پیشنهاد می­شود در کلیه سطوح ابتدایی و دروس گوناگون از این عملکرد بهره لازم برده شود تا اثرات مثبت این نوع برنامه درسی مشخص شود.

کلید واژگان: تربیت هنری، علوم تجربی، پایه ششم ابتدایی، عناصر برنامه درسی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ دریافت: 21/11/94                 تاریخ پذیرش: 6/6/95

* دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد علوم و تحقیقات تهران،ایرانy.entezami@gmail.com

** استاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران،ایران (نویسنده مسئول)Eznaderi@hotmail.com

*** استاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران،ایرانEznaderi@hotmail.com

 

واژه‌های کلیدی: تربیت هنری، علوم تجربی، پایه ششم ابتدایی، عناصر برنامه درسی
متن کامل [PDF 513 kb]   (56 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۲/۱۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Art Education through the Constituent Elements of Science Curriculum. QJOE. 2017; 33 (1) :75-92
URL: http://qjoe.ir/article-1-333-fa.html
انتظامی مهسا، سیف نراقی مریم، نادری عزت اله. عملکرد تربیت هنری بر مبنای عناصر برنامه درسی در درس علوم تجربی پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی 94-93 شهر تهران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1396; 33 (1) :75-92

URL: http://qjoe.ir/article-1-333-fa.html

دوره 33، شماره 1 - ( 3-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 796 queries by yektaweb 3503