[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 33، شماره 1 - ( 3-1396 ) ::
جلد 33 شماره 1 صفحات 32-9 برگشت به فهرست نسخه ها
شکل گیری سواد زیست محیطی کودکان براساس برنامه­ درسی راهبردی، برنامه­ ریزی چندبعدی و بسته یادگیری چندرسانه ای
بهمن پورمعصوم، ایراندخت فیاض، سیمین بازرگان
چکیده:   (4395 مشاهده)

شناخت محیط زیست از ابعاد سواد علمی، هنری و فناورانه و مشارکت مسئولانه در حفظ و آموزش آن، ضرورتی انکار ناپذیر است. آموزش سواد زیست محیطی نیز مانند سایر آموزشها، نیازمند برنامه­ ریزی از دوران کودکی است. این مقاله براساس پژوهشی در زمینۀ تأثیر دیدگاه برنامه درسی راهبردی، برنامه­ریزی چندبعدی و بسته یادگیری چندرسانه ای مبتنی بر این دیدگاه به نام "زمین ما و آنچه در آن است"، در شکل گیری و ارتقای سواد زیست محیطی کودکان نگاشته شده است. نتایج تجزیه و تحلیل میزان سواد زیست محیطی کودکان پیش از این آموزش بر اساس ارزیابی دانش، نگرش و رفتار آنها، برخورداری از دوره آموزشی مبتنی بر دیدگاه، کنترل کیفیت و مستند سازی فرآیند آموزش و بررسی شاخصهای سواد زیست محیطی پس از آموزش، بیانگر تأثیر قابل توجه این آموزش بوده است؛ به گونه ای که نسبت میانگینها در مقایسه پیش ­آزمون و پس­آزمون تقریباً رشدی دو برابر در هر چهار فرضیه آزمون داشته است. یافت ه­های پژوهش با توجه به تحلیلها و مستندات کمی و کیفی و مرور فرآیند آموزش و کیفیت آن و حضور مستمر نگارنده در مراکز آموزشی استان البرز، نشانگر دستیابی کودکان به آنگونه سوادی بود که دلبستگی آنها را به کلیه عوامل زنده و غیرزنده زمین و مشارکت فعالانه آنها را در حفاظت از محیط زیست نشان می­دهد.

واژه‌های کلیدی: سواد زیست محیطی، آموزش و پرورش پیش دبستان، برنامه درسی راهبردی، برنامه‌ریزی چندبعدی
متن کامل [PDF 1081 kb]   (2706 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/10/1 | پذیرش: 1395/5/16 | انتشار: 1396/3/12
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poorma’soom B, Fayyaaz, Ph.D. I, Baazargaan, Ph.D. S. The Formation of Environmental Literacy Based on a Multidimensional and Multimedia Curricular Perspective. QJOE. 2017; 33 (1) :9-32
URL: http://qjoe.ir/article-1-329-fa.html

پورمعصوم بهمن، فیاض ایراندخت، بازرگان سیمین. شکل گیری سواد زیست محیطی کودکان براساس برنامه­ درسی راهبردی، برنامه­ ریزی چندبعدی و بسته یادگیری چندرسانه ای . فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1396; 33 (1) :32-9

URL: http://qjoe.ir/article-1-329-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 33، شماره 1 - ( 3-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4463