[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 4 - ( 11-1402 ) ::
جلد 39 شماره 4 صفحات 172-151 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی عوامل و مؤلفه های نابرابری آموزشی در مناطق آموزش و پرورش استان مازندران به منظور ارائه الگوی بهینه
سید علی غفاری اسمعیلی ، محمد حسنی ، حسن قلاوندی
چکیده:   (245 مشاهده)
پژوهش ‌حاضر با هدف شناسایی عوامل و مؤلفه‌های نابرابری آموزشی در مناطق آموزش و پرورش استان ‌مازندران به منظور ارائه الگوی بهینه برای کاهش نابرابریها و تحقق یافتن عدالت آموزشی انجام شده است. روش این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. اطلاعات مورد نیاز پژوهش، با اجرای پرسشنامه به دست آمده است. جامعه آماری پژوهش شامل دانش­‌آموزان سال آخر دوره متوسطه دوم 22 شهرستان استان مازندران در سال تحصیلی 1400-1399 بوده است (21981 =N). در این مطالعه برای تعیین و انتخاب نمونه مورد مطالعه، با به‌­کارگیری روش نمونه‌گیری تصادفی– طبقه‌ای بر اساس شهرستانها، با انتساب متناسب، 924 نفر انتخاب شده اند. به این ترتیب که بعد از استخراج حجم کلی نمونه برای استان، با توجه به فرمول کوکران به تناسب جمعیت دانش‌­آموزی هر شهرستان، تعداد نمونه مشخص شده است. تحلیل داده‌ها با نرم‌‎افزارهای SPSS، TOPSIS و ArcGIS انجام‌گرفته و از مدل شبکه ‎عصبی، ضریب ‌آنتروپی ‌شانون و رگرسیون ‌چندگانه استفاده شده ‌است. خروجی نهایی مدل ‌تاپسیس نشان ‌می‎‌دهد که میان شهرستانهای استان مازندران، به لحاظ برخورداری از شاخصهای پژوهش نابرابری وجود دارد. همچنین یافته‌ها نشان می‌دهند که شاخصهای آموزشی بیشترین و شاخصهای فردی - خانوادگی کمترین اثر مستقیم را بر نابرابری شهرستانهای استان مازندران دارند. با توجه به نتایج پژوهش، استان مازندران برای دستیابی به برابری در دسترسی به فرصتهای آموزشی، نیازمند بازبینی در بسیاری از برنامه‌ها و همچنین ارتقای شاخصهای آموزشی(درونداد، فرایند و برونداد) است.
واژه‌های کلیدی: نابرابری‎، عدالت، آموزش‌و‌پرورش، مازندران
متن کامل [PDF 1210 kb]   (121 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/6 | پذیرش: 1401/5/29 | انتشار: 1402/11/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaffaari Esmaa’eeli S A, Hassani, Ph.D. M, Ghalaavandi H. Factors Creating Educational Inequality across Mazandaran Province and Ways of Eliminating them. QJOE 2024; 39 (4) :151-172
URL: http://qjoe.ir/article-1-3229-fa.html

غفاری اسمعیلی سید علی، حسنی محمد، قلاوندی حسن. شناسایی عوامل و مؤلفه های نابرابری آموزشی در مناطق آموزش و پرورش استان مازندران به منظور ارائه الگوی بهینه. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (4) :151-172

URL: http://qjoe.ir/article-1-3229-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 4 - ( 11-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645