پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش برنامه درسی کار و فناوری با تأکید بر رویکرد تفکر طراحی بر عادتهای ذهنی دانشآموزان انجام شده است. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را همه دانشآموزان دختر شهرستان بهارستان در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادهاند. نمونهگیری به شیوه در دسترس به شکل گروههای طبیعی به تعداد 120 دانشآموز از 6 کلاس بوده است. دو کلاس پایه هفتم، دو کلاس پایه هشتم و دو کلاس پایه نهم در دو گروه آزمایش و کنترل هرکلاس 20 دانشآموز قرارگرفتند. دادهها از طریق پرسشنامه عادتهای ذهنی کاستا و کالیک (2000) گردآوری شده و پایایی آن با آلفای کرونباخ محاسبه و با درصد 0/85 مورد تأیید قرار گرفته است. دوره آموزش مبتنی بر تفکر طراحی 12 جلسۀ 35 دقیقهای روی گروه آزمایش اجرا شده است. دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس بررسی شده است و یافتهها نشان میدهند که آموزش مبتنی بر تفکر طراحی بر افزایش عادتهای ذهنی مؤثر است. به طورکلی بهکارگیری ظرفیت تفکر طراحی در آموزش کار و فناوری، میتواند در میان دانشآموزان زمینۀ مطلوبی را برای شکلگیری و تقویت توانایی ایجاد عادات ذهنی مثبت همانند حل مسئله و تفکر خلاق، تفکر انتقادی، فراشناخت، یادگیری مادامالعمر، انعطافپذیری در رفتار وتفکر، همدلی و درک متقابل فراهم کند.
Abolhasani Z, Dehghaani M, Javaadipoor M, Salehi K, Mohammadhasani N. Inclusion of Design Thinking in the Work and Technology Curriculum and its Impact on Students’ Mental Habits. QJOE 2025; 40 (4) :31-46 URL: http://qjoe.ir/article-1-3186-fa.html
ابوالحسنی زهرا، دهقانی مرضیه، جوادی پور محمد، صالحی کیوان، محمدحسنی نسرین. تأثیر به کارگیری تفکر طراحی در برنامه درسی کار و فناوری روی عادتهای ذهنی دانش آموزان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (4) :31-46