هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل کیفیتبخشی آموزش در کلاسهای چندپایه دوره ابتدایی بود. این پژوهش از نوع کیفی و در زمره تحقیقات سنتزپژوهی مبتنی بر رویکرد بررسی مطالعاتی در حیطه موضوع مورد مطالعه است. منابع مورد مطالعه شامل مقالات و پژوهشهای داخلی و خارجی در سالهای 2008 تا 2021 بوده که پس از انتخاب اولیه 61 پژوهش، 18 تحقیق به بررسی نهایی رسیده است. برای تجزیه و تحلیل از الگوی تحلیل محتوایی استقرایی و برای بررسی و دستیابی به پاسخ سؤالات پژوهش از روش سندلوسکی و باروسو(2007) استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهند که در کیفیتبخشی کلاسهای چندپایه، عوامل مرتبط با معلم (مدیریت کلاس، تخصص فناورانه، ایجاد شرایط جوی و موقعیتی، اجرای صحیح ارزشیابی، تخصص آکادمیک، مهارتافزایی معلمان، انعطاف آموزشی و رفتاری، انگیزه، بهکارگیری صحیح ظرفیت کلاس، سازماندهی محیط و تجارب یادگیری، آموزش فعال و آموزش عمیق)، عوامل زمینهای و بسترساز (امکانات و تجهیزات، مشوقهای کلاسی، ترکیب پایهها، جو روانی، پویایی فضای کلاس و مدرسه، تجهیز مدرسه به ابزار فناوری) و عوامل مرتبط با اهداف سیاستگذاری آموزشی (محتوای کتابها، زمان کلاس، شرایط فرهنگی، توجه بیشتر به کلاسهای چندپایه در سطح کلان، روابط معلم و والدین دانشآموز و تفویض اختیارات بیشتر به معلم) تأثیرگذارند.
Badakhshaan Toroghi E, SoleimanPour Omraan M, Fazli R. Meta-Synthesis of Factors Affecting the Quality of Teaching in Multi-Grade Elementary School Classrooms. QJOE 2023; 39 (2) :161-184 URL: http://qjoe.ir/article-1-3167-fa.html
بدخشان طرقی عصمت، سلیمان پور عمران محبوبه، فضلی رخساره. فراترکیب عوامل کیفیت بخشی آموزش در کلاسهای چندپایه دوره ابتدایی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (2) :161-184