[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 2 - ( 6-1402 ) ::
جلد 39 شماره 2 صفحات 184-161 برگشت به فهرست نسخه ها
فراترکیب عوامل کیفیت بخشی آموزش در کلاسهای چندپایه دوره ابتدایی
عصمت بدخشان طرقی ، محبوبه سلیمان پور عمران ، رخساره فضلی
چکیده:   (1609 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل کیفیت­‌بخشی آموزش در کلاسهای چندپایه دوره ابتدایی بود. این پژوهش از نوع کیفی و در زمره تحقیقات سنتزپژوهی مبتنی بر رویکرد بررسی مطالعاتی در حیطه موضوع مورد مطالعه است. منابع مورد مطالعه شامل مقالات و پژوهشهای داخلی و خارجی در سالهای 2008 تا 2021 بوده که پس از انتخاب اولیه 61 پژوهش، 18 تحقیق به بررسی نهایی رسیده است. برای تجزیه و تحلیل از الگوی تحلیل محتوایی استقرایی و برای بررسی و دستیابی به پاسخ سؤالات پژوهش از روش سندلوسکی و باروسو(2007) استفاده شده است. یافته‌­های این پژوهش نشان می­‌دهند که  در کیفیت­‌بخشی کلاسهای چندپایه، عوامل مرتبط با معلم (مدیریت کلاس، تخصص فناورانه، ایجاد شرایط جوی و موقعیتی، اجرای صحیح ارزشیابی، تخصص آکادمیک، مهارت­‌افزایی معلمان، انعطاف آموزشی و رفتاری، انگیزه، به‌­کارگیری صحیح ظرفیت کلاس، سازماندهی محیط و تجارب یادگیری، آموزش فعال و آموزش عمیق)، عوامل زمینه­‌ای و بسترساز (امکانات و تجهیزات، مشوقهای کلاسی، ترکیب پایه­‌ها، جو روانی، پویایی فضای کلاس و مدرسه، تجهیز مدرسه به ابزار فناوری) و عوامل مرتبط با اهداف سیاستگذاری آموزشی (محتوای کتابها، زمان کلاس، شرایط فرهنگی، توجه بیشتر به کلاسهای چندپایه در سطح کلان، روابط معلم و والدین دانش­‌آموز و تفویض اختیارات بیشتر به معلم) تأثیرگذارند.
 
واژه‌های کلیدی: کلاسهای چندپایه، کیفیت بخشی تدریس، آموزش، یادگیری
متن کامل [PDF 497 kb]   (1826 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/7/28 | پذیرش: 1400/10/20 | انتشار: 1402/6/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Badakhshaan Toroghi E, SoleimanPour Omraan M, Fazli R. Meta-Synthesis of Factors Affecting the Quality of Teaching in Multi-Grade Elementary School Classrooms. QJOE 2023; 39 (2) :161-184
URL: http://qjoe.ir/article-1-3167-fa.html

بدخشان طرقی عصمت، سلیمان پور عمران محبوبه، فضلی رخساره. فراترکیب عوامل کیفیت بخشی آموزش در کلاسهای چندپایه دوره ابتدایی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (2) :161-184

URL: http://qjoe.ir/article-1-3167-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 2 - ( 6-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710