این پژوهش، آموزش محیطزیست را در کتابهای علوم تجربی، شیمی و محیطزیست ایران و کتابهای علوم تجربی و شیمی کشورهای آمریکا، استرالیا و هند مورد بررسی تطبیقی قرار داده است. جامعه آماری پژوهش شامل کتابهای درسی این چهار کشور بوده است. از میان روشهای مطالعه تطبیقی، روش جرج بردی بهکار رفته است. منبع گردآوری اطلاعات، کتابها و برنامههای درسی کشورهای یاد شده بوده است که از طریق شبکه اینترنت و منابع کتابخانهای بهدست آمدند. سپس محتوا در نمونبرگهای متعدد بهتفکیک عناصر برنامهدرسی و براساس مؤلفههای اصلی محیطزیست توصیف شده، زیرمؤلفهها دستهبندی و محتواهای مرتبط با آنها در همه قالبهای آموزشی استخراج و بررسی شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که هر چند در کتابهای درسی ایران، از نظر موضوعی به بیشتر مؤلفههای آموزش محیطزیست پرداخته شده، اما محتوای آنها کمتر کاربردی است. همچنین بر اساس یافتههای پژوهش محتوای محیطزیستی ارائه شده در کتابهای درسی ایران بهطور کلی از نوع اطلاعات و خبررسانی است و کمتر در آنها به تفکر نقاد، تجزیه و تحلیل و بررسی چندجانبه موضوعات محیطزیست پرداخته شده است. بنابراین پیشنهاد میشود محتوای محیطزیست برنامهدرسی ایران، ضمن توجه بیشتر به موضوعات کاربردی محیطزیستی، به تفکر نقاد، مهارت حل مسئله، بررسی نمونههای موردی، واقعی و بومی و تجزیه و تحلیل چندبعدی رویدادهای محیطزیستی نیز بپردازد و از این منظر اصلاح و غنیسازی شود.
Hazarkhani, Ph.D. H, Parak, Ph.D. F. A Comparative Study of Environmental Education in Science Textbooks in Iran, India, Australia and the United States of America. QJOE 2023; 39 (1) :27-42 URL: http://qjoe.ir/article-1-3148-fa.html
حذرخانی حسن، پرک فاطمه. مطالعه تطبیقی آموزش محیط زیست در کتابهای درسی علوم پایه کشورهای ایران، هند، استرالیا و ایالات متحده آمریکا. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (1) :27-42