[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 1 - ( 3-1402 ) ::
جلد 39 شماره 1 صفحات 42-27 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه تطبیقی آموزش محیط زیست در کتابهای درسی علوم پایه کشورهای ایران، هند، استرالیا و ایالات متحده آمریکا
حسن حذرخانی ، فاطمه پرک
چکیده:   (2163 مشاهده)
این پژوهش، آموزش محیط‌‌­زیست را در کتابهای علوم ­تجربی، شیمی و محیط‌­‌زیست ایران و کتابهای علوم تجربی و شیمی کشورهای آمریکا، استرالیا و هند مورد بررسی تطبیقی قرار داده است. جامعه آماری پژوهش شامل کتابهای درسی این چهار کشور بوده است. از میان روشهای مطالعه تطبیقی، روش جرج بردی به­‌کار رفته است. منبع گردآوری اطلاعات، کتابها و برنامه­‌های درسی کشورهای یاد شده بوده است که از طریق شبکه اینترنت و منابع کتابخانه‌­ای به‌­دست آمدند. سپس محتوا در نمون­‌برگهای متعدد به‌­تفکیک عناصر برنامه­‌درسی و براساس مؤلفه‌­های اصلی محیط­‌زیست توصیف شده، زیرمؤلفه‌­ها دسته­‌بندی و محتواهای مرتبط با آنها در همه قالبهای آموزشی استخراج و بررسی شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که هر چند در کتابهای درسی ایران، از نظر موضوعی به بیشتر مؤلفه‌­های آموزش محیط­‌زیست پرداخته شده، اما محتوای آنها کمتر کاربردی است. همچنین بر اساس یافته‌­های پژوهش محتوای محیط‌­زیستی ارائه شده در کتابهای درسی ایران به­‌طور کلی از نوع اطلاعات و خبررسانی است و کمتر در آنها به تفکر نقاد، تجزیه و تحلیل و بررسی چندجانبه موضوعات محیط‌­زیست پرداخته شده است. بنابراین پیشنهاد می­شود محتوای محیط‌­‌زیست برنامه­‌درسی ایران، ضمن توجه بیشتر به موضوعات کاربردی محیط­‌زیستی، به تفکر نقاد، مهارت حل مسئله، بررسی نمونه­‌های موردی، واقعی و بومی و تجزیه و تحلیل چندبعدی رویدادهای محیط‌­زیستی نیز بپردازد و از این منظر اصلاح و غنی‌­سازی شود.
واژه‌های کلیدی: بررسی تطبیقی، روش جرج بردی، آموزش محیط زیست، برنامه درسی علوم، شیمی و محیط زیست
متن کامل [PDF 435 kb]   (733 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/12 | پذیرش: 1400/10/26 | انتشار: 1402/3/22
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hazarkhani, Ph.D. H, Parak, Ph.D. F. A Comparative Study of Environmental Education in Science Textbooks in Iran, India, Australia and the United States of America. QJOE 2023; 39 (1) :27-42
URL: http://qjoe.ir/article-1-3148-fa.html

حذرخانی حسن، پرک فاطمه. مطالعه تطبیقی آموزش محیط زیست در کتابهای درسی علوم پایه کشورهای ایران، هند، استرالیا و ایالات متحده آمریکا. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (1) :27-42

URL: http://qjoe.ir/article-1-3148-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 1 - ( 3-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710