علم شناسی و آموزش علوم: چارچوبی نظری در به کارگیری تاریخ و فلسفه علم در آموزش علوم تجربی
|
سید هدایت سجادی  |
|
|
چکیده: (3161 مشاهده) |
هدف از این مقاله ارائه چارچوبی نظری در بهکارگیری تاریخ و فلسفهعلم در آموزشعلوم از سه منظر دانش، مهارت و نگرش است که با توجه به اهداف استاندارد آموزشعلوم میتواند زمینۀ لازم را برای درک و شناخت بهتر این اهداف و تحقق بخشیدن به آنها فراهم کند. حاصل این پژوهش صورتبندی برخی اصول راهنمای ایجابی و سلبی دربهکارگیری علمشناسی در آموزشعلوم است که چارچوب نظری موردنظر را فراهم میکنند. همچنین نشان میدهد که از منظر دانشی، تاریخ و فلسفه علم میتواند شناختی دقیقتر از چیستی علم، روش و فرایندهای علمی برای فراگیرندگان فراهم کند. از منظر مهارتی، مبتنی بر دانش صحیح درباره علم و روشهای آن، مهارت علمورزی و دانشمندگونه عمل کردن دربرابر مسائل و چالشهای متفاوت را میتواند فراهم کند. ازمنظر نگرشی، تاریخ و فلسفهعلم میتواند نگرشی دقیقتر در زمینۀ علم و جهانبینی ناشی از آن، حدود و ثغور علم و نیز معضلات و مسائل آن فراهم کند. اساساً شناخت و درک درست چیستی علم و پرورش مهارتهای فرایندی و علمورزی، خود از اهداف مهم آموزشعلوم است که مستلزم بهکارگیری علمشناسی است. در نهایت، با توجه به انفکاکناپذیری علمشناسی از آموزشعلوم و امکان شکلگیری دیدگاهی غیردقیق و نامنسجم دربارۀ علم و ایجاد کجفهمی درباره آن، آموزش علمشناسی در مقاطع متوسطه و دانشگاهی، بهویژه آموزش پیش از خدمت و ضمن خدمت معلمان دروس علومتجربی ضروری مینماید. |
|
واژههای کلیدی: علم شناسی، تاریخ و فلسفه علم، آموزش علوم، ماهیت علم، برنامه درسی، چارچوب نظری |
|
متن کامل [PDF 456 kb]
(1854 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/3/25 | پذیرش: 1399/9/8 | انتشار: 1400/6/31
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|